Pengikut

Ahad, 7 Ogos 2011

Bila Lelaki Mengalirkan Air Mata


assalamualaikum
hai semua ,heehehe hari nie acik mahu berkongsi cerita lagi ahhh senyum dulu baru best.Tajuk yang ingin acik sampaikan hari nie tercetus dari perbincangan dengan kawan-kawan tadi.Mmemang nampak simple tapi mengujakan...tajuk hari nie "Bila Lelaki Mengalirkan Air Mata"rasanya dah beribu blogger tulis tentang nie & nie pada padangan acik plak..

ok nie adalah definasi menagis ialah melahirkan perasaan sedih (kecewa, menyesal, dsb) dng mencucurkan air mata serta mengeluarkan suara (tersedu-sedu, menjerit-jerit)

Surat Al Isra: 109
“Dan mereka bersujud sambil menangis dan maka bertambahlah atas mereka perasaan khusyu’”


Surat An Najmi: 59-60
“Apakah karena keterangan ini kamu merasa heran, lalu tertawa dan tidak menangis?”


Surat Maryam: 58
“…apabila dibacakan ayat-ayat Allah yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.”
 
ok pada dasarnya mesti kamu semua rasa hairan ,pelik dan ketawa bila lelaki menagis...lelaki pon ada perasaan ma...heheehe ada persepsi menyatakan bahawa bila lelaki menagis..lelaki lembik,anak emak,tak macho, hilang kejantanan dan sebagainya...ada juga yang menyatakan boleh kew lelaki nagis ??.Kerana seorang lelaki amat sinonim dengan egonya.Tak kiralah sekeras atau selembut mana hatinya, apabila mengalirnya airmata seorang lelaki...maka bererti runtuhlah dinding egonya.Tapi tahukah kamu ermm lelaki lebih menderita kerana memendam rasa semata-mata tidak mahu menangis sedangkan airmata itu sendiri adalah penawar kepada penyakit kedukaan.

Pada acik terlalu banyak sebab lelaki menangis. Tapi kebiasaannya lelaki hanya akan menangis terhadap sesuatu perkara yang benar-benar mengubah hidup mereka...Terutama apabila kehilangan orang yang tersayang seperti ibu bapa meninggal...Lagipun, tak guna menagis sebab benda yang temeh-remeh kerana dalam fikiran lelaki hanya fikirkan kejantanan mereka. Lagipun hudoh bebenor kalau lelaki menangis.. Muka dahlah bermisai, berjanggut, badan ketaq, sekali menangis dengan mulut menggulupurkan tak manis dipandang..

Dari kecil lagi kita sering di momokkan dengan perkataan oleh mak-mak "Ehhh anak lelaki tak boleh menagis..nanti malu orang tengok" sejak dari tu lelaki cuba jadikan diri mereka lebih kuat semangat ..ermm nie orang barat cakap la...tengok kat movie..bila lelaki menagis kirenya lelaki itu adalah jujur..kerana sanggup menagis menyatakan isi hatinye ...adehhhh apa pon tak boleh
ok dalam islam sendiri ada menyatakan tentang kisah-kisah terdahulu
Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah telah bersabda, “Tiada sesuatu yang lebih disukai Allah melainkan dua tetes dan dua bekas; Tetesan air mata karena takut kepada Allah dan tetesan darah dalam mempertahankan agama Allah. Adapun dua bekas adalah bekas perjuangan fi sabilillah dan bekas yang timbul karena memperjuangkan hal-hal yang diwajibkan Allah. (HR. Turmidzi)

Saat Rasulullah sakit keras dan tidak dapat mengimami sholat dengan para sahabat, saat itu Rasulullah memerintahkan Abu Bakar Siddiq radhiyallahu ‘anhu menjadi imam atas para Sahabat. Siti Aisyah radhiyallahu ‘anha menceritakan bahwa jika Abu Bakar berdiri sebagai imam menggantikan Rasulullah maka beliau akan menangis keras sekali sehingga bacaan qur’annya tertutup (tidak terdengar oleh para Sahabat) karena suara tangisannya itu. (HR. Bukhari Muslim)

ermmmm menagis kerna TuhanMu adalah yang terbaik ..mencari keredhaanNya dan meminta kepadaNya,,,,sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui ...

Kebanyakan lelaki akan menangis apabila
->Terlalu gembira apabila menyambut kelahiran cahaya mata pertama.
->Teringat dosa-dosa lalu pernah dilakukan olehnya.
->Merasai kesyukuran yang amat mendalam kepada Allah Yang Maha Esa.
->Ibu atau bapanya, sahabat meninggal dunia.
->Terlalu takut tatkala teringat azab api neraka.
->Terlalu khusyuk di dorong rasa kehambaan di dalam zikir-zikirnya.
->Tersentuh hati tatkala mengenangkan ayat-ayat Al-Quran yang dibaca olehnya.
->Menonton Movie Korea,Hindustan bagi mat-mat jiwang hehehehe.....
->Tentang Cinta ( Sama Ada putus cinta or bercinta )

so terpulang pada kamu dan anggapan kamu terhadap lelaki menagis :) menagis itu satu rawatan @penawar so jangan pulak asyik nak mengis kena hempuk kang .,.. heheh ok la sampai di sini dulu adios :)

Share This!


22 ulasan:

  1. tak salah kalau lelaki menangis...cuma ego jer yang membezakan...

    BalasPadam
  2. Waalaikum'slm..
    1. bak kata org menangis lah selagi termampu Allah kurniakan airmata tak kira bagi laki atau pun perempuan utk merawat kedukaan hati..

    2.org melayu mmg dorang akan fikir klw lelaki menagis x macho, tapi perasan tak lelaki korea menangis pompuan lagi suke :)..sebenarnya x ada istilah laki menagis x macho, bkn ank jantan.

    3.menangis kerana Allah adalah yg terbaik..tapi berapa ramaikah yg betul2 bermuhasabah diri dan menangis kerana Allah?

    http://dlangitbiru.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. terima kasih..aku jga sellau menangis..hati di dalam sapa tahu

    BalasPadam
  4. yup itu la hati kita siapa yang thu .... hanya ALLAH

    BalasPadam
  5. alaaa...nk nanges tu takyah la nk cover2 macho bagai..nanges jela

    BalasPadam
  6. andai tangisn itu mmpu menenangkn perasaan, mengslah. smoga ia mmpu mnjdi terapi pengubat duka. tapi, jgn trlalu krap mggunakan air mata sbgai snjta pertahanan. takut nnti air mata tu dh xda valuenya, tiada auranya. sesungguhnya, seorg hamba perlu tabah dlm mengharungi kehidpn.. :)

    BalasPadam
  7. dah bls kat fb...nk bls kat sini jgk...

    org yg xmenangis tu yg lembik kot...ehehehe... lelaki jarang menangis..tp klw menangis tu mesti ade sbb yg kukuh.. bangge kot klw dpt tgk lelaki menangis sbb jarang berlaku..mcm rokok plak..bangge kot dpt tgk lelaki xmerokok sbb jarang lelaki xmerokok..ehehhee..nice info..:D

    BalasPadam
  8. betul r wei.. aku akhirnya menangis bila ayah aku dah tiada.. aku tak nk menangis.. tp air mata aku mengalir.. sedih r..

    BalasPadam
  9. lelaki susah nak nangis ~
    =.=

    BalasPadam
  10. nice entry ... emmm lelaki susah nak menangis sbb ego ....

    BalasPadam
  11. memang susah nak tengok laki menangis. kalau nampak pun sebab dia sakit luka2 lepas eksiden..

    BalasPadam
  12. ermmmm mmg jgn nk tgk lelaki menagis meh

    BalasPadam
  13. ermmm..x sgka ehhh~gito0..upenyew...bagus info kmoo ni,,bace lak smbil dngar lagu...waaa,,,best kurt,,

    BalasPadam
  14. bagi saya lelaki yg mengeluarkan air mata ialah lelaki yang jujur kerana lelaki mmg jarang sgt menangis :)

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails