Pengikut

Khamis, 4 Ogos 2011

Senyuman Keikhlasan


Assalamualaikum
Hai rasa rindu plak jari jemari nak menaip ...hehehehe tersenyum plak... hari nie acik nak bagi cerita cikit tentang SENYUM... acik rasa semua orang dalam dunia nie mesti tahu senyum itu apa.. ..tapi tak kira nak juga bagitahu tentang senyum

“Kamu tidak akan pernah bisa menarik simpati orang lain dengan harta benda yang kamu miliki, tetapi kamu bisa menarik simpati orang lain dengan wajah ceria (senyum) dan dengan akhlak yang baik.” (HR Abu Yu’la dan Al Baihaqi)

Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak danjuga hormon-hormon.
Bukan sukar untuk menghadiahkan senyuman, tetapi kita sendiri menyukarkan senyuman itu terpamer di wajah kita. Hati mana yang tidak tenang, apabila sedang dalam kekusutan kita masih lagi boleh tersenyum kepada rakan-rakan. Senyuman itu adalah sebuah ciptaan yang paling indah yang Allah pernah ciptakan, malahan senyuman juga adalah kuntuman-kuntuman indah yang sentiasa Rasulullah persembahkan.
Senyum membuat kita lebih menarik. Kita akan selalu tertarik pada orang yang selalu tersenyum. Orang yang selalu tersenyum punya daya tarik tersendiri. Wajah yang berkerut, cemberut, membuat orang menjauh dari kita , tetapi sebaliknya senyum bisa membuat mereka tertarik.Senyum mengubah mood kita. Ketika kita merasa jatuh atau “down” cobalah untuk tersenyum. Mungkin saja mood kita akan berubah menjadi lebih baik.Senyum dapat merangsang orang lain tersenyum. Ketika seseorang tersenyum maka senyum tersebut akan membuat suasana menjadi lebih cerah, mengubah mood orang lain yang ada disekitarnya dan membuat semua orang menjadi senang.
but jangan pula walaupon kita sedih kita sembunyikan dengan senyuman...itu memang bagus untuk mengelakkan orang tahu masalah kita & tak mahu susahkan orang lain....tapi lebih elok jika di luahkan apa yg membebani kita itu.....dan teruslah tersenyum dalam apa jua keadaaan...hehehe but bertempat nanti orang kata gila pulak
senyuman, akan membuat orang lain merasa senang, aman, tenteram, nyaman dan damai bila melihat kita tersenyum. Senyum memang begitu dahsyat.cewah ...hahahaha rasa tak rugi bila kita senyum dengan orang sebab kita dapat mengeratkan hubungan sesama manusia ..

Para sahabat adalah saksi kehidupan Rasulullah s.a.w yang penuh dengan senyuman. Antara sahabat besar yang pernah menceritakan tentang betapa indahnya senyuman Rasulullah ialah Saidina Umar. Kata Saidina Umar, “Rasullullah s.aw tersenyum dan baginda adalah orang yang paling bagus giginya”(diriwayatkan Ibnu Hibban di dalam sahihnya). Manakala seorang lagi sahabat Rasulullah yang bernama Abdullah bin Al-Harist menyatakan, “Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah s.a.w.” (Riwayat At-Tirmidzi)

Di antara manfaat senyum adalah menambah daya tarik. Orang yang murah senyum kepada sessama akan mendapatkan pahala dari Allah SWT. Sebab, senyum yang berangkat dari ketulusan hati merupakan sedekah. “Senyummu terhadap saudaramu adalah kebajikan.” (HR At Tirmidzi)

Orang yang suka tersenyum membawa kebahagiaan buat orang yang ada di sekitarnya.Seringlah tersenyum maka anda akan disukai oleh banyak orang.Senyum dapat mengurangi stres. Stres secara nyata dapat muncul di wajah anda. Senyum membantu mencegah kesan bahwa kita sebenarnya sedang lelah atau merasa “down”. Jika anda sedang stres cobalah untuk tersenyum, maka stres anda akan berkurang dan anda akan merasa lebih baik untuk membuat langkah selanjutnya.

aaah panjang plak ceritanya...ukirla senyuman yang seikhlasnya & paling makis kerana selain ianya satu sedekah senyuman ibarat bagaikan satu lukisan hidup ... senyuman itu tidak menyakitkan tetapi menjadi penawar kepada sakit itu..ok teruskan tersenyum :)

Share This!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails