Ticker

6/recent/ticker-posts

Wow Dasyat Bila Lelaki Mengumpat

Assalamualaikum

Hai semua hari nie masih di berikan kesempatan menaip lagi walaupon sekrang nie buzy ckit kerja hari ahad pon kena kerja tau sabo je lah. now hidup nie makin more better semoga sentiasa dapat keredhaan dari ALLAH dan kita dapatknnye mesti hidup akan lebih aman & makmur :) 


Seperti biase kerja kami di opis adalah bercakap sebab kami berdepan dengan customer tapi tadi tengah duk berbual dengan rakan sebelah ada sekumpuan lelaki nie wow apa lagi time rehat semua duduk bersembang & masing-masing bukak wow boleh tahan jugak mulut bro-bro nie lazer + double meaning.


Memang orang akan katakan mereka tidak mengumpat tapi cuma prihatin dengan seseorang tapi bila dah cuba untuk aibkan orang itu dah lain tu bro,wah bro semua sembang sampai x ingat kata-kata .. memang btl la kalau laki mengumpat lagi buruk dari perempuan. Memang acik pon lelaki tapi nak bercerita pon jangan la nak dedahkan pada semua orang lepas tu plus dengan suara yang kuat macam nak bagitahu 1 dunia tentang apa yang dye cerita. rileks bro ,


Ketahuilah bahawa mengumpat yang dilarang itu ialah menyebut perihal saudaramu dengan lisan,sebab dengan sebutan itu engkau dapat menyampaikan kekurangan-kekurangan saudaramu dan mendedahkan segala hal yang dibencinya kepada orang lain.

 
Dalil yang paling mahsyur yang selalu kita dengar tentang mengumpat ialah,ia ibarat kita memakan daging saudara kita sendiri.Itu dalil dari al-Quran,dari surah al-Hujurat ayat 12.Maksud penuhnya ialah:

 


"Dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain.Apakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang telah menjadi bangkai,tentulah kamu sekelian benci memakannya."

tahkala kita sibuk menceritakan tentang orang lain pernah tak kita terfikir orang lain juga akan buat benda sama pada kita. Jika berbuat baik dan menjaga aib orang lain,ALLAH jugak akan memberikan perlindungan kepada kita.PERCAYA ITU.

kadang-kadang ada juga lelaki nie bila dah tahu satu benda mesti jadikan "bahan" ataupon "pulaukan" orang tu but fikir la kalau kena pada kita. Hal nie juga perlu diingatkan bagi kaum wanita juga yer ,sama-sama kita jaga adab dan percakapan kita yer :)


Dari Jabir dan Abi Said, Rasulullah SAW bersabda: “Awaslah daripada mengumpat, kerana mengumpat itu lebih keras daripada zina. sesungguhnya seseorang terkadang ia berzina dan bertaubat. maka diterima Allah swt akan taubatnya. Dan sesungguhnya seseorang yg mengumpat, tidak akan diampun dosanya sebelum diampuni oleh org yg diumpatnya itu.”

Catat Ulasan

12 Ulasan

kadang2 manusia suah diramal but memang kalau lelaki yang mengumpat mmg bermakna lagi pedas dr wanita yer...
Faez Rusni berkata…
mengumpat nie Allah xkan mapunkan dosa melainkan kite mintak maaf dgn orng yg kita umpat tu..aish...
- zuriey - berkata…
lelaki mengumpat??? memang lagi teruk dari perempuan..astagfirullah
Akupenghibur.com berkata…
ermm yup btl semua comment diatas
kirana's blog berkata…
waaa betol3 pena dgr dak laki mngmpat..eee geram btol...byk choi oo mlt
kirana's blog berkata…
tp awk pon laki..hihihi sori la ye mngata skit
betul tuu izahar ... kita bukan nk ckp xpenah mngumpat tp brpada2 la bila cter psal seseorg tu kann ... jgn smpai mlakukan fitnah ... brcakap brlandaskn kebenaran ...
cik jannah berkata…
betul2. jangan mengumpat. dosa sangat2. bayangkan kalau kita yang kena.
nick dot anis berkata…
i pon pernah dgr jgk..kalah popuan kottt
Unknown berkata…
memang dasyt bila lelaki mngumpt..topic tu pun..tettt sometimes sensored...