Pengikut

Selasa, 27 Disember 2011

Islam Bukan Sekadar Pengenalan Diri


Assalmualaikum

Hai semua rasa dah lame tak update blog nie (padahal baru beberapa hari jer) ..Sebelum tu jom la mengangkat tangan kesyukuran kepada Ilahi kerana kita mampu bernafas dan terus dapat melihat dunia yang penuh hikmah itu . Sebelum kita mulakan dengan senyuman yang manis walaupon di hati sakit rasanya.

Hari nie acik nak melahirkan rasa kekesalan kepada segelintir masyarakat kita, apabila agama hanya di jadikan sekadar pengenalan dan bukan amalan. Setelah hampir 5 bulan berhijrah di kota yang penuh dengan persoalan dimana terletak pada kita jalan yang mahu kita pilih sama ada kanan atau kiri atau syurga @ neraka.


Sepatutnya kita bersyukur sangat sebab bila kita lahir ke dunia kita beragama islam berbanding orang yang tidak mendapatkannya..


Tapi apa yang paling acik bengang tadi nak pergi sembahyang di surau, ada sekumpulan lelaki nie tanya acik nak pergi mane dan acik kata nak tunaikan tanggungjawab.. lepas tu dye kata "ko tak payah nak tunjuk alim konon nak pikat perempuan, niat ko dah salah ..tempat ko di neraka !!! ,tengok macam aku tak hipokrit!! ... ada yang acik mampu acik cakap biar kita muka yang hodoh asalkan bukan peragai yang hodoh dan bodoh ...terdiam member sorang tu ...


Kita dilahirkan sebagai Islam.. itu sahaja sebabnya jadi Islam pada nama sahaja......tapi semua dosa, tak pernah rasa takut nak buat, semua benda wajib selamba jer engkar.

Yang agak baik sket, semua campur, itu sket, ini sket... rasa nak buat amalan wajib dia buat, rasa tak bleh nak buat dia buat tak tahu walaupon tak tolak sepenuhnya. perkara yang haram halal, harus,sunah tu pon semuanya dia campur aduk, buat sesuka hati nak ambil yang mane, nak amalkan apa..... dengan alasan - ISLAM KONTEMPORARI, kesederhanaan dalam Islam......

Bab makan pulak... Daging KHINZIR tu dia tak makan!!! (jadi jijik jer yang sebenarnya)


dah tu Benda Haram lain semua dia bedal.. arak, rasuah, hasil judi, hasil tipu, curi dan lain-lain selambabuat.. bab-bab yang syubhah tu jangan citer laaa semua tutup mata jer.....

Ayam, Daging dan lain-lain yang dibenarkan dalam Islam tu ala kadar jer.. sembelih ker tak, mati lemas ker. apa kesah, kalau tak makan alasannya lapar!!
kalau boleh nak usulkan ok laa, kalau tak bleh, tak per.. mauok makan kat kedai cina, kedai india bukan islam pegi makan jugak, walaupon tukang masaknya bukan orang islam, tak tahu macam mane kesucian makanan yang disediakan tu... cuma tolak daging khinzir jer tak nak makan... 'Haram' katanya...

Habis tu bukan Islam pada nama?


Wallahualam....Astaghfirullahaladzim.....



Tapi apa yang penting
"Saya bangga sebagai Islam..!""I'm Proud to be a Muslim..!"



Sebagai seorang yang telah beriman kepada ajaran yang benar dan beriman kepada Tuhan yang benar,maka sepatutnya kita berbangga sebagai penganut ajaran Islam.Ini kerana hanya agama Islamlah agama yang diterima disisiNya.

Firman Allah s.w.t.

"Sesungguhnya agama yang diredhai Allah hanyalah Islam"

Surah Ali-Imran : 19

Aku Bangga sebagai Islam..!



Namun jangan sekadar ucapan dibibir sahaja..!

Lidah mengatakan 'Aku Bangga sebagai Islam',namun jiwa dan peribadi masih lagi menunjukkan peribadi dan akhlak yang sama seperti orang-orang bukan beragama Islam.

Apa tanda kita bangga sebagai Islam...?



Apabila kita berbangga sebagai Islam,maka sudah pastinya kita akan menjalankan segala suruhan Allah s.w.t. dan mengamalkan sunnah baginda s.a.w. dalam kehidupan.Kita berbangga mengenakan pakaian menutup aurat di khalayak ramai kerana mengikuti suruhan Allah dan bukannya bertujuan menunjuk-nunjuk.Wokey yer kawan-kawan sampai di sini dulu yer ...adios :)


Share This!


10 ulasan:

  1. ermm..btul2,kdg2 niat yg baik d salah erti kan...me too =)sgt berbangga d lahirkan sbgai seorang muslim.

    BalasPadam
  2. ada org..islam hanya pada nama...

    BalasPadam
  3. kadang2 kita x pernah sedar di mana keISLAMan kita....

    BalasPadam
  4. jauhakn kita dari macma tu yer ..adehhh

    BalasPadam
  5. Islam meliputi pelbagai aspek kehidupan....bukan hanya pada nama...tapi dari segi perbuatan lisan dan hati

    BalasPadam
  6. assalamualaikum...
    saya suka blog nih lebih memahami dan nampak kreatif, ini membuatkan saya slalu nk bca blog Aku Penghibur nih..betul2 terapkan islam

    BalasPadam
  7. five star garden

    trung tâm kế toán tại hải phòng
    học kế toán tại bắc giang
    học kế toán tại thanh xuân
    học kế toán tại bắc ninh
    dịch vụ báo cáo tài chính

    - Mặc dù ta không biết ngươi làm sao mà vào đây được, nhưng ta cũng
    không ra được đâu. Toàn thân Quả Quả được bọc kín bằng phệ ma thạch, phệ
    ma thạch lại gây thương tổn cho linh hồn rất lớn. Linh hồn chỉ cần tới
    gần phệ ma thạch, lập tức sẽ bị hấp thu sạch sẽ.

    Thanh âm đó giải thích cho Đoạn Vân.

    - À, ngươi rốt cuộc là ai? Thực lực thân thể mạnh đến thế, vậy ngươi
    cũng nhất định rất lợi hại phải không?

    - Đoạn Vân dùng thần thức hỏi.

    - Ta? Ta không thể nói cho ngươi.

    - Tại sao?

    Đoạn Vân hỏi lại.

    - Ta không thể nói cho ngươi, nói không thể tức là không thể.

    Thanh âm đó có chút nóng nảy.

    Đoạn Vân ngẫm nghĩ một lát, rồi dùng thần thức nói:

    - Ngươi ra ngoài cho ta xem cái nhé.

    - Ngươi ra trước đi.


    kế toán cho giám đốc quản lý
    học kế toán tại quảng ninh
    học kế toán tổng hợp tại bắc ninh
    học kế toán tại hà đông
    eco city long biên
    học kế toán tại tphcm
    trung tâm kế toán tại quảng ninh

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails