Pengikut

Jumaat, 6 Januari 2012

Laman Sosial Menghilangkan Stress ??




Assalamualaikum

Alhamdulilah dapat lagi menaip di blog yang sederhana sambil tersenyum apabila blog acik menjadi pilihan bagi blogger untuk di letakkan sisipan di blog mereka, rasa teruja sangat dan ribuan terima kasih sangat kepada kamu yang datang kesini. Acik hanya menaip dengan seadanya diri nie ..wahh

Ok kembali kepada cerita asal, sebenarnya acik dah lame buat pemerhatian kepada remaja sekarang nie.Apabila terbaca di akbar Kira-kira 60,000 pelajar berusia antara 12 hingga 18 tahun di negara ini dikesan menghabiskan sekurang-kurangnya empat jam sehari melayari internet terutama laman sosial Facebook (FB).


Sekarang nie macam "cendawan tumbuh selepas hujan" apabila kelahiran bermacam medium interaksi alam cyber yang dapat di gunakan oleh remaja tak kira la dari facebook, myspace, tagged, facebookis, octove dan sebagainya.



Sebenarnya mereka sunyi dan stress dengan kehidupan mereka, mereka gunakan medium ini untuk meluahkan perasaan mereka dan apabila dapat reaksi mereka akan merasa terhibur. Tapi itu hanya untuk sementara tapi sebenarnya apa yang belaku jiwa mereka tertekan.Sebagai contoh di facebook la mereka dapat kepuasan dan meleraikan segala gundah di hati.Wokey sebelum antara punca remeja jadi tertekan adalah
Dimana punca mereka menjadi tertekan adalah
  • Pencapaian pendidikan yang tidak seberapa
  • Hubungan dengan ibu bapa dan ahli keluarga yang kurang baik
  • Peluang untuk berdikari dan membuat keputusan untuk dirinya sendiri
  • Hubungan dengan adik beradik yang kurang baik
  • Hubungan dengan rakan-rakan memang x baik
  • Peluang bersosial dengan rakan berlainan jantina(dapat bercinta )

Apabila melihat dari sudut yang berbeza,remaja mahukan kebebasan dan dapat apa yang mereka mahukan. Dengan melalui dunia cyber mereka dapat jadi apa yang mereka nak,mereka dapat meluahkan semuanya dan mereka akan merasa kepuasan. Tapi itu hanya sekadar luahan biasa tapi di sudut hati yang paling dalam jiwa mereka tertekan.

Dan boleh lihat apabila remaja di facebook kemain ligat dan hebat tapi di dunia yang nyata mereka bukan seperti itu menjadi pendiam dan nothing ..

So perlu salahkan siapa ???

Sebenarnya remaja hanya ingin orang dewasa mendengarkan rintihan dan luahan perasaan mereka.Berilah waktu kepada mereka supaya mereka dapat meluahkan segalanya dan luangkan masa untuk bersama mereka.rasa lega beb bila berkongsi cerita dengan orang lain.


Kasih sayang dari kawan-kawan dan sahabat adalah terapi yang terbaik kerana mereka lebih percaya kepada mereka.Sebagai kawan selalulah bertanyakan khabar dan selalu berikteraksi supaya dapat berkongsi cerita dan pengalaman masing-masing.Sekurangnya dapatlah sama-sama kurangkan tekanan.

Wokey acik berkongsi nie sebab ini adalah pengalaman acik sendiri dan cara untuk acik atasinya.Kalau ikutkan menulis dan bercakap adalah 2 perkara berbeza,samalah seperti berfacebook dah bertelefon .Mane lebih berkesan ?? tapi jangan salah gunakan komuniaksi yang ada ...tepuk dada tanyalah iman ..adios :)

Share This!


13 ulasan:

  1. wink..wink..salam ketemu..punca tetekan adik2 yang umur 12 to 18 jerk??yg umur mcm aye nie xtertulis ker??haha.. ok aye nak bg tau gak yg aye tetekan..nak tau tetekan sebb ape??sebb umur aye dah naik 1tahun dri tahun lepas..haha..
    malu nak bg tau umur aye dah 23..kalau owg tanye aye jawab jerk baru 20tahun makcik..hahahahah

    BalasPadam
  2. ye betol tuhh ,, laman sosial lehh ilang kan seteres.. hewhew ..

    BalasPadam
  3. gunakan tech ngan sebaiknya...100% support u dear..

    BalasPadam
  4. thank kamu semua yang support :)

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails