Pengikut

Rabu, 1 Ogos 2012

Luahan Hati seorang Lelaki | Kenapa Takut Tak Dapat Jodoh ?



Assalamualaikum
Izinkan diri ini untuk memberitahu tentang sebuah rasa, rasa yang aneh yang membuatkan semua orang tergila-gila untuk mendapatkannya dan ingin memiliki secara mutlak. Hal yang ingin dibicarakan adalah tentang cinta.Yang lebih tepat lagi adalah memiliki cinta.

Siapa tak kenal cinta?? love ,mahabbah ,sarangge dan apa pon dalam bahasa yang lain tetapi maksudnya adalah sama tetapi yang berbeza adalah cara pembawakan cinta dalam kehidupan mereka.Segala hal yang berlaku dalam dunia ini adalah dari ALLAH dan kita juga akan kembali kepadaNya. Siapalah acik nie untuk menghukum cinta ,sedangkan cinta itu juga yang acik perlukan sebagai keperluan seorang hamba ALLAH. 

Dari benak hati yang dalam bertanya apa itu cinta ??? kenapa dengan cinta.? seseorang pernah berkata dengan acik "love is something easy to fell but difficult to define ... wahh yeke ?? dasyatnya cinta...Bila acik melihat ada manusia menagis kerana cinta, bergaduh, membunuh, kecewa , gembira dan semua perasan yang ada kerana cinta. 

Hm, pernah baca hadits ini?

“Wahai Muhammad, hiduplah sesukamu tapi kau pasti mati.Berbuatlah sekehendakmu tapi kau pasti dibalas. Dan cintailah siapapun yang kau mau tapi engkau pasti berpisah dengannya.” (HR. ath-Thabrani)

Wah, sebuah sindiran hebat bagi kita yang tak sabar dalam menjalin cinta. Sindiran yang sangat perfect untuk menggambarkan betapa seharusnya kita bersabar, menanti cinta yang halal. Walau kadang rapuh, tapi itu jauh lebih mudah dan berkah daripada memaksakan diri menjalin cinta yang tak kenal arah.

Kenapa Kadang Kita Tidak Sabar?

Takut tidak dapat jodoh? Hmmmm yeke ?? Mungkin lebih tepat dikatakan bahwa “hal itu” dilakoni oleh mereka yang tidak mau meyakini Kekuasaan dan ketetapan ALLAH.Kenapa takut si dia di ambil orang lain ?? ataupun takut menjadi adartu atau bujang telajak ???

Jodoh ditentukan oleh Allah sewaktu kita berumur 4 bulan di dalam kandungan ibu. Malaikat akan tulis nama kita, rezeki, kerja, kahwin dengan siapa, cerai atau tidak, anak berapa dan semuanya tentang diri....dari penceramah terkenal, ustaz azhar idrus


Demi ALLAH Yang Maha Menguasai hati, acik ingin mengingatkan kita (termasuk acik sendiri), bahwa tiap-tiap kita telah disiapkan jodoh, langsung, eksekutif dari ALLAH. Telah dikhabarkan-Nya pada kita:

“Dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan.” (Q.S. an-Naba’)

Aaah itu, ALLAH telah menjamin, kenapa kita takut? Kenapa ragu? Satu ayat ini saja rasanya sudah cukup untuk menguatkan kita berjuang sendiri dulu. Insya ALLAH..

cinta tu tak semestinya kita dapatkan pada orang yang kita ingin, dan pada masa itu ataupon berbeza waktu.Kita juga tidak akan mendapat cinta yang sejati selagi cinta itu menjadi keutamaaan kepada kecantikan dan nafsu,. Pastinya cinta kerana nafsu tak akan pernah dapat cinta sejati ..jangan bermimpi di siang hari .

Ya, semua adalah karena-Nya, bukan yang lain. Hanya cinta, mencintai karena ALLAH. Cintailah orang yang menempatkan ALLAH di posisi paling eksekutif di hatinya, hingga dialah yang akan membantu kita untuk lebih dekat dengan-Nya. Karena nanti, di akhirat kelak, ALLAH akan menagih cinta yang kita miliki dan pertahankan. Tentang hal yang kita rasa karena-Nya.

“Sesungguhnya ALLAH Subhanahu Wata’ala mengatakan pada hari kiamat akan memanggil, ‘Manakah orang-orang yang saling mencintai hanya karena Aku? Pada hari ini Aku akan melindungi mereka di hari yang tidak ada tempat berteduh dan berlindung kecuali perlindungan-Ku.’ ” (HR. Muslim)

Ermm memang betul kita tak boleh mengelak untuk berjumpa dan bertemu dengan orang yang kita suka, tapi percayalah cinta yang indah dan hebat hanya untuk mereka yang benar-benar bersabar dan percaya jodoh  dan pertemuan adalah yang terbaik dari ALLAH untuk kita . Pastinya cinta yang berkah dan sempurna adalah kita mencintaNya dan hadiah yang terbesar yang akan di berikan adalah seseorang yang selayaknya untuk kita.. bersabarlah duhai hati menunggu cinta itu .Semoga sampai syurga... maaf kalau ada ada tersalah taip ..bye bye .. 


Share This!


11 ulasan:

Masmira Masri berkata...

wahh jodoh ditentukan semasa kita di dlm perut lg...so semua telah ditetapkn oleh allah cuma tugas kita menunggu jodoh itu jer

http://myaleo.blogspot.com/2012/08/perangai-bila-demam-si-manja.html

AZRUL AZMI berkata...

menarik tajuk entry nie... tambah pulak ngan lagu yang meleret-leret... akhir-akhirnye, dgr lagu jer... hehehe...

JOm Jalan2 Blog Saya...

aniqbukhary berkata...

Ermm.. Siapa lah tulang rusuk kiri ku nie.. x sabar plak nak jumpa.. hehe

Erisa Levine berkata...

where is my jodoh?haha...ap dy tgh wt skrg ea?haha..slalu je pk mcm tu ^_^

Aku Penghibur berkata...

sabar bro insyaALLAH nnti jumpe

Aku Penghibur berkata...

jodoh kamu tengah tunggu kamu ...bila tiba masenya tiba kamu akan di pertemukan

syiela berkata...

wah masa umo 4 bln ye kita dh ada jodoh

Aku Penghibur berkata...

terima kasih membaca

Miss Fifi berkata...

insyaAllah,jodoh akan datang pada waktunya.
perancangan Allah mengatasi segalanya :)

فأيزنوريزا محمد ڨوزي berkata...

kalu ada jodoh ada la... :)
klu takde pn tk apa

http://faiznureza.blogspot.com

Aku Penghibur berkata...

yup betul tu . perancangan ALLAh adalah yang rerbaik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails