Ticker

6/recent/ticker-posts

Pandangan Indonesia Bahawa Malaysia Kejam Perlu Dihakis

Assalamualaikum



Ketika sedang kusyuk online dan ada seorang rakan acik di indonesia bagi satu link kepada acik. Dia berkata " nah benar kata kamu, kita serumpum ,tiada beda antara malaysia dan indonesia, maafin aku donk kerna salah anggap pada kamu dan anggap malingsia. 

Acik tak salah sesiapa dalam hal nie kerna adalah perihal persepsi atau pandangan masing-masing. Tiada paksaan untuk taksub atau mempercayai satu sama lain. Dan sepatutnya kita bukan saling menghukum antara malaysia dan indonesia tapi saling membantu kearah keamanan sejagat. Kalau isu ini berterusan maka hubungan dua hala antara sesama islam makin menjadi teruk.


Aku pernah bermimpi tentang sebuah dunia,
Dimana kita semua diciptakan sama,
tanpa mengenal perbedaan budaya dan warna kulit.

Namun Tuhan selalu mencipta dengan suatu alasan, bukan?

Cinta tak akan pernah lahir, tanpa adanya perbedaan.
Wahai kawan, kita begitu berbeda dalam semua, kecuali dalam cinta.

Pada mulanya acik rasa pelik juga link apa yang hendak di hantarnya, rupanya link di youtube dan terdapat short video tentang persepsi yang perlu di hakis terhadap pandangan antara Indonesia terhadap malaysia. Video sepanjang 9.41 minit ini megandungi maksud yang mendalam dan merupakan video yang acik cari selama ini dan mestinya kamu juga mencarinya untuk memperbaiki perbalahan yang berlarutan hingga kini.


dalam video DI BALIK PRASANGKA ini kita dapat lihat di mana persepsi orang indonesia terhadap malaysia yang mengatakan kita kejam terhadap TKI mereka yang datang ke malaysia. Tetapi persepsi itu sudah di tukar apabila melihat kelakuan najib yang berbeza dengan anggapannya. Dengan cinta dapat menyatukan ke dua negara ini ..dan semua tanggapan itu perlu diperbaiki sebenarnya tiada perbezaan antara kedua negara. Sedangkan budaya dan bahasa kita juga saling di fahami dan mempunyai persamaaan ,lagipun kita sesama islam tak perlu ada persengketaan.

Sila click gambar di bawah untuk melihat video yang bermakna ini 


Terima kasih sangat kepada  kerana membuat short video yang mempunyai maksud yang mendalam




Catat Ulasan

0 Ulasan