Ticker

6/recent/ticker-posts

Bubble Drink Yang Boleh Membawa Maut !



Mendengar hasil penelitian University Hospital Aachen Jerman, mungkin membuat kita tidak lagi tergoda dengan segarnya bubble tea atau bubble drink. Bebola lembut yang menjadi daya pikat minuman ini dilaporkan mengandungi senyawa kimia pembangkit penyait barah.

Tidak hanya senyawa karsinogen biphenyls aspolychlorinated, materi kimia berbahaya lainnya juga terkandung: styrene, acetophenone, dan brominated. "Semua bahan itu seharusnya tidak ada dalam makanan," kata pengkaji, Manfred Moller, kepada akhbar Jerman, The Local.

PCB terbukti menimbulkan efek merugikan kesihatan. Menjadi biang keladi pertumbuhan sel-sel barah, gangguan sistem kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf, dan kekacauan sistem endokrin.

Styrene tidak kalah bahayanya. Senyawa kimia yang banyak dimanfaatkan untuk bahan baku getah sintetis, stereofoam, pelapis kertas, dan plastik ini terbukti menyimpan efek karsinogen dan racun yang memicu gangguan pada ginjal, sistem pencernaan, dan saluran pernafasan.


Acetophenone yang merupakan senyawa aromatik keton inipun memiliki efek serupa. Hasil riset ahli zat holistik, Michelle Schoffro, menyebut senyawa kimia tersebut berpotensi membangkitkan barah, kerosakan pembuluh darah, dan gangguan saraf otak jika terhirup.

Sementara efek brominated tidak separah tiga senyawa kimia lain. Bahan aditif yang banyak digunakan dalam produk minuman ringan ini rentan memicu gangguan kesihatan seperti tremor, hilangnya memori, dan sakit kepala. Itu terjadi ketika asupan melebihi batas. Efek lain yang menjadi sorotan dalam penelitian itu adalah risiko tersedak. Terutama di kalangan kanak-kanak.


Menghisapnya melalui sedotan besar, bebola kenyal itu masuk ke saluran pernapasan dan paru-paru. Atas semua itu, otoriti kesihatan Jerman itu, mulai memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk minuman tersebut. Bimbng atas informasi ini adalah wajar. Minuman asal Taiwan itu begitu mudah kita jumpai di kedai-kedai minuman, terutamanya di Indonesia, beberaapa negara Asia dan menjelajahi seluruh dunia.

P/S : cool blog boleh diminum, itu hanya pinjamam gambaran saje...cuma kalau boleh elakkan dari membeli dari kedai-kedai yang tiada jenama  dan tawaran untuk letak bubble sekali dalam perisa yag korang mintak tue.. [ bubble ~ jeli bulat macam bola yang warna hitam tu ]


sumber :amRFs 

Catat Ulasan

10 Ulasan

Noor Maizan berkata…
ye ke...baru tahu...feveret tuuu..huhu
Akupenghibur.com berkata…
airnya okey tapi buble tu bahaye
Azri Fathurrahman berkata…
oh my gucci.. aku selalu beli chocolate with pearl.. cool blog rasa kureng tanpa pearl. ;(

hmm, takpe lah, thanks atas perkongsian ini. ;)
Vidic berkata…
bru tau pla.. bhya tu
anismelon berkata…
huhu..tokleh lah beli oreo choc+pearl dah pas nie..pearl toh la penaik semangat nak beli cool blog...huuu
NFJ berkata…
Itu pearl.. What if the jelly rainbow tu? Lg sedap dgn banana blog or watermelon. :)
Unknown berkata…
tu sebab aku x suka isi bubble dia...anyway..nice entry..follow my blog boleh?
Unknown berkata…
Oh ye ke ni ? Nasib baik baru sekali je makan benda bubble tuh (eh , yeke?) haha .
mellylisa berkata…
sebelum ni favret sgt2 cool blog vanila wif pearl.. pastu kureng sbb tiap kli mnum je msti sakit kepala (sbb sjuk sgt kot).. after bce info ni... boikot terus!!.. tp dia sdap~~~ huhu..