Pengikut

Jumaat, 23 November 2012

Apabila Lelaki Dapat Tahu Bahawa Calon Isterinya Sudah Tidak Perawan Lagi.

Assalamualaikum

Acik menulis ini sebagai bahan renungan untuk siapa saja yang membacanya,terutama kaum lelaki.Sebelumnya acik ingin memberitahu bahwa acik selaku penaip blog adalah seorang lelaki. Jadi di sini acik tidak berada di pihak siapa-siapa pun, karena acik menilai semuanya secara subjektif.

Acik mempelajari banyak hal, salah satunya tentang bagaimana perilaku seseorang di berbagai aspek kehidupannya.

Suatu ketika acik menemukan sebuah thread di forum yg berisi tentang kekecewaan seorang lelaki terhadap pasangannya.Dalam thread tesebut, dia bercerita tentang kehidupannya,di mana dia akan segera menikah tahun depan. 

Namun 3 minggu yang lalu,calon istrinya memberitahukan sesuatu yang tidak pernah dia duga.Sebuah kenyataan pahit bahwa calon isterinya sudah tidak perawan lagi. 

Mendengar hal tersebut,dia merasa sangat kecewa dan dipermainkan. Dan sudah selama tiga minggu tersebut, dia tidak mau menjawab telepon dan sms dari calon isterinya tersebut. 

Dia tidak pernah melakukan tindakan yang di luar batas kewajaran terhadap calon istrinya yang dia jaga dan puja selama tiga tahun. Dan berita itu cukup membuatnya terpukul. 

Dia pun meminta saran dari forum dan teman-temannya.Salah satu dari teman baiknya menyarankan dia untuk memutuskan hubungannya dengan calon isterinya. Dan ini membuatnya semakin ragu terhadap hubungannya. 

Peristiwa ini mungkin boleh saja terjadi dalam kehidupan banyak orang dan mungkin banyak dari mereka yang mengalami kebingungan saat menghadapi masalah ini. Terutama untuk mereka,lelaki yang tidak pernah melakukan hal-hal yang di luar batas kewajaran terhadap seorang wanita. Bagi yg sudah sering, mungkin masih dapat menerima keadaan ini, karena mungkin ada kecenderungan pemikiran bahawa itu adalah balasan yg memang harus mereka terima.

Terlepas dari pemikiran-pemikiran yang ada,kita harus tahu bahwa cinta adalah sebuah bentuk ketulusan. 

Dalam hal ini calon isterinya salah,karena tidak memberitahu yang sebenarnya. Tapi acik yakin dia juga berada dalam posisi yg serba sulit. Dan pasti ada berbagai faktor yang menjadi bahan pertimbangan untuk tdk menceritakannya. 

Dari pengalaman acik pribadi.Acik banyak menemui para wanita yang sudah tidak perawan lagi dan membuat pengakuan terhadap pasangan mereka. Dan apa yg mereka dapatkan? Sebuah penghinaan, penolakkan, dan pandangan rendah dari pasangannya. 

Dan kalau sudah begitu, hal yang sering terjadi adalah mengambilan kesempatan. Pihak lelaki yang tahu bahwa pasangannya sudah tidak perawan, malah menggunakan kesempatan itu untuk melakukan hal yg tdk wajar. 

Jadi apa reaksi wanita? Mereka terpaksa mahu atau mereka rela untuk diperlakukan secara tidak wajar. Sebagian dari mereka takut pasangannya marah jika menolak perlakuan tidak wajar dari pasangannya. Sebagian dari mereka merasa bersyukur karena ada yang mahu menerima keberadaan mereka. Sebagian lagi takut pasangannya marah sekaligus merasa bersyukur karena pasangannya mau menerima keadaan mereka. Hal ini membuat kebanyakkan wanita jatuh ke dalam dosa yang sama berkali-kali. 

Tapi setelah itu apa yang terjadi? Pasangan mereka malah meninggalkan mereka dengan berbagai alasan dan atau saat sudah merasa bosan. Perasaan cinta berubah menjadi nafsu semata tanpa atau dengan mereka sedari. Hanya untuk memuaskan hasrat bagi pihak lelaki. 

Acik sering kali mendengar banyak lelaki yang mengeluh dan berkata pada acik bahawa mereka mahu mencari wanita lain, padahal saat itu acik tahu kalau mereka sudah punya girlfriend cantik. Dan saat acik tanya alasannya, mereka menjawab bahwa mereka couple dengan girlfrend karena cantik dan atau sexy. 

Dan pada umumnya lelaki menginginkan seorang wanita yang baik untuk menjadi isterinya, dan di saat couple mereka cenderung lebih suka dengan wanita yang cantik dan atau sexy yang dapat memuaskan hasrat mereka. Dengan kata lain wanita yang menjadi girldfriend mereka belum tentu akan dijadikan isteri mereka. 

Bagi semua lelaki yang membaca tulisan ini, acik ingin mengatakan bahawa wanita adalah makhluk yg seharusnya dijaga, disayangi, dan dicintai dengan catatan dan berbagai pertimbangan yang ada tentunya. Dan cinta bukanlah masalah perawan atau tidak, tapi bagaimana dengan hati dan perasaan kamu.

untuk para wanita, jagalah diri kalian.Jangan mudah dirayu oleh lelaki jaga maruahmu dan dekatkan diri kepada ALLAH serta mengikut apa yang di syariatkan agama kita. Sekali pun sudah tidak perawan,bukan berarti harus merelakan diri kalian untuk diperdaya lelaki. Bertaubatlah

Banyak dari para wanita yang berpikir bahwa dia sudah tidak perawan, jadi tidak ada masalah untuk melakukan hubungan di luar nikah dengan balak barunya atau dengan orang yang dia sukai dengan alasan cinta. 

Acik sering mengatakan pada wanita yang acik kenal, bahwa jika kita berperilaku baik, maka kita akan memancing yang baik. Dan jika kita berperilaku buruk, maka kita akan memancing yang buruk. Dengan melakukan hubungan di luar nikah sebelum waktunya, akan membuat seorang wanita sulit menentukan apakah pasangannya menjalin hubungan dengannya berdasarkan nafsu atau karena cintanya memang benar-benar tulus. 

Acik  tak cakap bahwa semua lelaki seperti itu, hanya saja sebagian kecil dari mereka berperilaku seperti itu, sehingga untuk para wanita harus lebih bijak dan selektif dalam menentukan dan memilih pasangan.

Kebanyakkan lelaki selalu mempertanyakan tentang keperawanan seorang wanita dan hal ini seolah menjadi masalah yang benar-benar serius. Sedangkan wanita tidak mempermasalahkan bagaimana status lelaki tersebut, apakah dia masih teruna atau tidak. Sebagai seorang lelaki, cuba kita berpikir. Apakah itu adil? Sebelum kita menghakimi dan menilai mereka. Wanita bukan barang. Tidak ada istilah baru atau bekas.

Untuk para wanita, kalian harus tahu perbezaan tentang perasaan antara lelaki dan wanita. Seorang lelaki, sekali dia tidak suka, maka apa pun yg kamu perbuat dan korbankan, tidak akan mengubah perasaannya terhadap kamu. Tapi lain halnya dengan seorang wanita, mereka dapat belajar untuk mencintai pasangannya walau pun awalnya mereka tidak cinta. 



Pada dasarnya, hal yang membezakan antara lelaki dan wanita hanya pada jenis kelamin mereka saja.Tapi ternyata hal itu dapat mengubah keseluruhan hidup mereka karena berbagai faktor yg ada.Perbezaan ini juga mendasari perbezaan sudut pandang yang sering kali dijadikan jurang pemisah. 

Padahal pada kudratnya,lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi.Seperti halnya siang dan malam,tidak ada yg lebih baik atau lebih buruk.Semua mempunyai kelebihan dan fungsinya masing-masing. 
Pasangan yang baik adalah pasangan yg dapat melihat kelebihan dan kekurangannya masing-masing, dan menggunakan kelebihannya untuk menutupi kekurangan pasangannya. Sehingga mereka dapat saling melengkapi, bukan menilai siapa yang lebih baik dan buruk.

Untuk para lelaki,ikutilah kata hati kalian. Jangan termakan perkataan orang lain, karena belum tentu orang tersebut benar dan tahu permasalahan secara jelas.Kita boleh saja mendengar masukkan orang lain sebagai saran, tapi keputusan tetap ditentukan oleh diri kita sendiri. Yang penting lengkapkan diri dengan ilmu agama untuk persiapan menjadi pemimpin dalam keluarga dan ketua keluarga.

Keperawanan bukanlah tolak ukur kebaikkan dan hati seorang wanita. 

Untuk para wanita yg membaca tulisan ini, jangan pernah menilai bahwa dunia ini tidk adil.Karena semua yg tercipta adil adanya. Semua yang ada punya perannya masing-masing. Kita sebagai manusialah yg membuat perbezaan dan ketidakadilan itu.Dan sila fikir dulu sebelum serahkan apa-apa ...fikir apa yang akan berlaku..adakah benar lelaki itu akan bertanggunjawab ?? Jagalah maruahmu dan jangan ulangi kesilapan yang sama.

Bagi kaum remaja, acik berpesan dan merayu.. Jagalah kehormatanmu dengan sebaik-baiknya masa depanmu. Ingatlah selalu orang tuamu di rumah. Seharusnya mereka menangis kebahagiaan atas kejayaanmu, bukan menangis karena menanggung rasa malu.

Share This!


10 ulasan:

  1. sangat bermakna penulisan ini... yup...
    saya ada seorang rakan lelaki... dia pernah melakukan dan selalu berbuat "perkara itu" pd wanita2 yg sudah tidak perawan lagi.. alasannya... dia tidak mahu menjadi org ptma yg buat itu pd perempuan tersebut. sejauh mana kebenarannya saya tak pasti. Bila saya bertanya akan bakal isterinya, dia mahu yg baik2.. (ciri2 yg disenaraikn itu bukan kepalang lagi)... spt acik kata di atas, adil kah? namun saya cuma boleh katakan TUHAN ITU MAHA ADIL. Leeza selalu berkata dgn dia.. apa yg anda buat, itu yg anda akan dpt balik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Camane kalau wanita tu kena rogol???adil ka dia terus dsalahkan???mane ade wanita yang sanggup hilang daranya bergitu je....kaum lelaki terlalu ego

      Padam
  2. tak tahu nak komen .

    lebih baik jujur pada pasangan .

    BalasPadam
  3. Perkongsian yg sgt baik utk menjadi renungan kita semua.. pokok pangkal terserah pada hati. Jika wanita itu mmg berubah atau teraniaya, manakala lelaki pula sudi menerima dgn redha & sepenuh kepercayaan.. alhamdulillah.. selebihnya, x reti nk komen.. wallahualam.. :)

    BalasPadam
  4. tidak perawan bukan bermakna dunia telah berakhir.. bertaubat dan memohon keampunan dari Allah di atas dosa itu dan usah sesekali mengulanginya lagi.. soal jodoh itu rahsia Allah, jika si dia memang telah tercipta untuk kita pasti dia dapat menerima kelebihan dan kekurangan diri kita dengan seadanya.. kita pun kena redha seandainya dia menolak kita..

    BalasPadam
  5. kalau aku.. xberapa kisah dara dara ni..

    BalasPadam
  6. Sedih pula baca entry Achik ni.. betul cakap Achik, bezanya hal kelamin je.. Kesian je macam manalah life perempuan tukan, bila bakal suami dia tahu pasal keperawanan dia.. mungkin perempuan tu takut nak bagitahu, kang ditinggalkan pula.. tapi salah juga kalau simpan rahsia lama2..sebab nanti lelaki ambil kesempatan sebagai alasan untuk pergi tinggalkan hubungan.. hmm tepuk dada tanya iman :) renungan bersama..

    BalasPadam
  7. Kejujuran itu perlu,tp jika ia boleh mendatangkan kemudharatan bg sebuah perhubungan sebaiknya di simpan~ UAI~

    BalasPadam
  8. jagalah diri sebaik-baiknya, lelaki mahupun perempuan

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails