Pengikut

Ahad, 2 Disember 2012

Kita Pandai Nasihatkan Orang, Tapi Mampukah Kita Nasihat Diri Kita Sendiri ?



Assalamualaikum

Hai semua, di pagi hari ahad entahlah kenapa air mata nie keluar tanpa minta izin dulu, tolonglah jangan keluar.. tapi dia tetap mengalir tanpa henti., sebenarnya dugaan ini buatkan hati dan mataku ini hiba yang tiada taranya. Dalam hidup acik nie bukan gah seperti mereka sangka.. terlalu banyak liku yang perlu di tempuhi. Di dalam blog ini juga jadi saksi apa yang berlaku. Dan orang selalu mengadu pada acik bila ada masalah dan setiap dugaan yang mereka lalui , dan minta nasihat pada acik.Tapi di saat acik luka ,di saat hati ini sedih berapa ramai saje yang mahu mendengar ?

Mereka hanya mencari kita bila perlu, di saat mereka bahagia adakah mereka ingat kepada mereka yang selalu ada untuk dia ? 


bila orang sedih, kita pandai menasihatkan orang, jangan ikut perasaan konon itu semua ujian ..kita kena kuat
bila orang putus cinta, kita pandai menasihat orang jangan bersedih bunga bukan sekuntum,kumbang bukan seekor
Bila orang orang ada masalah dengan keluarga, kita bagi nasihat pada mereka dah macam pakar kauseling
bila orang kecewa., kita berikan semangat untuk mereka agar teruskan hidup ini
bila orang ada masalah, kita pandai nasihat itu ini, kononnya kita dah macam pakar kauseling Tak putus bagi nasihat.
Bila orang marah, kita pandai suruh dia bersabar,suruh mengucap banyak ingat ALLAH

Tapi bila fikir balik ,apa yang kita nasihat orang tu mampukah kita lakukan ??

Tapi apa pon juga alasannya ALLAH adalah sebaik perancangan pada kita, acik just fikir posiitve sekarang nie.. masalah yang acik hadapi insyaALLAH ada penyelesainya. Walaupon hati nie bertanya bagaimana ? tapi acik yakin ALLAH tidak pernah persiakan hambanya.Sedangkan permintaan syaitan derhaka itu pon ALLAH tunaikan..

Acik yakin ALLAH berikan rasa ini sebagai peringatan pada acik juga, bahawa kita manusia biasa , masalah orang mampu kita tolong dan cuba selesaikan ..tapi untuk masalah diri sendiri.. hanya ALLAh yang tahu :'(



Share This!


8 ulasan:

  1. terkadang sarah pun terpikir gak.. kita selalu nasihat orang.. tapi apa yg kita ckp tu tak semuanya kita boleh lakukan untuk diri kita..kan..

    kebanyakkannya orang akan cari kite bila diorang ada masalah.. tapi time kita ada masalah jarang ada yang paham akan diri kita.. pape pun allah swt sentiasa ada untuk mendengar segala luahan hati kita.. :)

    BalasPadam
  2. benar acik.kita beri nasihat kpd org begitu mudah sekali. seperti menulis abc. Malangnya, utk kita aplikasikan nasihat yg kita beri tu... adakah semudah abc??? sama sekali tidak.
    Saat dan detik ini leeza sendiri sedang cuba utk aplikasikan semua nasht yg pernah leeza beri pd kawan leeza ketika dia bermasalah. Baru leeza tahu bertapa sukarnya. Namun, kawan leeza ada masalah dan cuba tidak layan masalah itu, leeza ada di sana utk outing, makan2 dgn dia. tp skrg leeza lalui itu dan leeza di rumah dan kepala ligat memikirkannya. apa harus dilakukan. detik berlalu dgn sgt lambat, hati bertambah luka.! haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermmm tulah sukar untuk di luahkan dengn kata-kata :'(

      Padam
  3. saya pun tengah sdih skarang nii.. ktorang bru jew clash.. ktorang couple, 12.02.2012. then, ktorang ptuz, 02.12.2012... sedihhh sangat2.. memang salah sayaa,, tapi, dia cam da xleyh nak maafkan sayaa.. saya sayang sangat kat diaa.. and saya asew dia pun sayang ag kat saya.. skarang neyy, dia da xmcj kt sayaa.. last mcj dia, kol 1.14pm. tu pun dia juz tlis erm. kitorang da slah pham.. saya xnak kehilangan diaa..
    erm, aey tu, mse kwn sy tu ad mslh, sy yg nasihat kt diaa.. tp smalam, dia xblas pom mcj sy.. sy sedihhhh... :'(

    BalasPadam
  4. alhamdulillah ... walaupun memang agak kuat kita tolong menasihati rakan-rakan kita yang dah putus cinta .. hm .. memang agak sukar untuk menasihati diri sendiri ... dengan muhasabahkan diri setiap hari .. insya Allah .. dapat lah kita tahu dimanakah kesilapan kita apa yang telah kita lakukan sepanjang siang hari yang telah dilakukan . .. wsslm ..

    BalasPadam
  5. btl2x cm sy ni...suka nasihat org mentang2 doktor cinta tapi bila terrrjadi pd diri sndiri terus x dpt kawal diri...i like u blog :)

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails