Ticker

6/recent/ticker-posts

KONTES PANDUAN BLOGGER - MEMBUDAYAKAN ILMU BLOG





Assalamualaikum

Rasa terkilan pula jika tidak menyertai kontes yang di anjurkan blogger yang acik hormati ini, hampir setiap hari acik datang ke blognya dan membaca setiap entrinya kadang kala hanya tak komen. Sebab malu blog acik hanya blog biasa acik. Ahh tak mahu berlengeh panjang jom jawab pertanyaan yang di berikan di dalam kontes ini.

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkjceFP4Z-RISDJv6I8zyLTwmXy_7jfjQBPPrDikNDajIgFrOJGnlcRBreNo5RAWA9KvT1I8tMn5Nqdwk6aW_xXYsC4bqLZYRAizsdztSagqjZtED3ZfLhCV6FzWih5aJXfDZyGpB49xg/s1600/soalan+1+kontes+panduan+blogger.jpg

Google page rank itu kalau di terjemahkan dari bahasa melayu adalah carta halaman yang di adili oleh google. makna di sini menilai bagaimana entri kamu dan meletak blog  kamu di tahap yang bagaimana. page rank ada skala 0 hingga 10 .Selain itu blog mempunyai backlink yang baik dan dalam entry blog tu ada keywords yang baik serta blog mesra seo. Yang acik tahu juga google page rank ini menilai juga pautan link dan reputasi link yang dari halaman kita mahupon mereka yang datang ke blog kita.Pentingnya pada blog acik nie untuk menilai sejauh mane berkesannya setiap entry acik taip itu sama ada cepat dan mudah bila di cari di google.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwctWba-o__Xumz1tYImy78rVs6njzY9qgDfXYO5NKIasbdbMD8jqyQesEwrYYXs3F_0dwEKY-F4jwNLB0kM8UhyEXhv_8N6ajnBv7eJiGnn9KGu-hLmUfCk12DV4ZKpf1wZmJ-pjgjlc/s1600/soalan+2+kontes+panduan+blogger.jpg

Satu asas yang perlu kita tahu untuk menghasilkan entry yang mesra yang seo adalah dengan mengunakan "keywords" atau kata kunci yang mudah di cari oleh pelayar dan carian di google ,'lebih elok lagi kata kunci itu di bold atau di gariskan. Sebenarnya pekara ini adalah paling mudah tapi sering kali ambil ringan oleh para blogger. Ahhh contoh kata kunci : " blog personal, catatan peribadi, cinta kerana ALLAH dan sebagainya. Ahhh selain itu juga menjadi huraian atau keterangan terhadap entri kita.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhujQVMGyL7U-aOtk0OJtFfXGZrSB_F3DHnCxUGmOY2UM-CPZ14imyMurBTFE0RpgiRQhVzj_g1UxnVzl7OuMYVBbvktADK1XhSWbPUIvfgUTdZiQ11oGJikN-7tE3SSPNJ8yluIfI3vN0/s1600/soalan+3+kontes+panduan+blogger.jpg


Pada pendapat acik, penampilan blog memang menjadi penarik pengunjung untuk setia datang ke blog kita. Sebabnya lumrahnya setiap mata yang memandang itu sukakan pada sesuatu yang cantik dan sedap di pandang. Jika blog kita mempunyai identiti dan membuat para pembaca dapat membayangkan bila menyebut nama blog kita itu ,kiranya kita mempunyai kekuatan dari segi penampilan. Yelah kalau blog kusut masai , serabut susunan tak teratur ,orang pon nak datang sekali jer. Penampilan yang di katakan adalah seperti pemilihan template blog, header blog , jenis tulisan , warna blog dan sebagainya .Yang paling mudah bila template yang ringan dan cantik orang akan ingat sampai bila bila berbanding template yang berat dan loading. Header yang ringkas dan sedap mata memandang dan itu menjadi salah satu kayu pengukur. seterusnya pemilihan tulisan dan warna yang kita mahukan memainkan peranan yang sangat penting untuk menarik pembaca untuk mebaca apa yang kita tulis. 

Catat Ulasan

15 Ulasan

Unknown berkata…
panduan yg sangat menarik. Thanks. In Shaa Allah, akan try buat kat blog. :)
Paly berkata…
aku bru jer siapkan yang soalan pertame tu, terus nampak entri bro ni, hehehe... jwpn yang mnarik gak :)
||aLeaSaRa|| berkata…
dr tgri td tgk kwn blog byk join....wish u luck acik...best jwpn tu bila akk baca akk pun berkata "OOOOOOOwwwwhhhh" he3....
Aimacomel berkata…
all the best acik, byk input dlm jawapan acik tu..
miss yatie berkata…
kontes menarikkan, tapi KY tak berapa faham sangat dengan seo ni, apa2 good luck untuk acik
Unknown berkata…
Semoga berjaya acik! Jawapan2 yg diberikan sgt bagus skali, aiceh dh jd pengkritik plak kan..hee.good luck! ^_____^
Unknown berkata…
menarik jawapan tu bro...semoga ada rezeki nanti... :)
Mawardi yunus berkata…
semoga berjaya bro...jawapannya sangat kemas dan padat .. terbaik
KamilSalleh berkata…
Datang berkunjung memberi sokongan terhadap bro....semoga berjaya. Moga sama2 kita dpt memberi yg terbaik dlm kontest ini.
KamilSalleh berkata…
Datang berkunjung memberi sokongan terhadap bro....semoga berjaya. Moga sama2 kita dpt memberi yg terbaik dlm kontest ini.
iha berkata…
Selamat berjaya acik.. nak join tapi tak berapa pandai pulak nak jawab soalan2 tu.. banyak lagi nak kena belajar :)
Unknown berkata…
Good luck, satu lagi blog copy paste pasti xkan berganjak PR die, sy penah kena dulu huhu
BinMuhammad berkata…
Salam Acik,
Kali ini saya sertai, semoga berjaya :)
Nur Nainis berkata…
Waaah..join juga ye. Terbaiklah..semoga berjaya ye.
^___^
Unknown berkata…
semoga berjaya bro ..:)
Aku sokong rakan blogger aku ni ..

p/s : kalau kenal lagi aku, sila respons..hehe