Pengikut

Isnin, 30 Mac 2015

Kamu Menghadapi Masalah Gemuk Air ?


kegemukan air

Assalamualaikum


Tolong acik !!! kau tengok badan aku dah mengelebeh ini, aku dah gemuk la.!!

Aku dah gemuk nak diet..tapi kenapa setiap kali aku diet tak berhasil ?

Itulah persoalan yang biasa orang tanya termasuk diri acik dari dulu. Sebelum itu kita kena ketahui kita gemuk kerana apa ? sama ada gemuk lemak atau gemuk air ? 

Gemuk air ? ehh ada pulak ? 

Tentulah ada , bak kata cikgu kevin zahri nak tahu cara gemuk air adalah 

Anda gemuk air or lemak? To test, luruskan tangan dan gentel bahagian bawah upper-arm. Kalau ia bouncy, tu air. Lemak lebih mampat.

Dah cuba buat ? 

Kalau ada gentel-gentel di bahagian lengan tu , bila tarik tu ada bouncy itu maknya kamu mengalami gemuk air. Ishh jangan cepat mengelabah tau , masalah ini di hadapi oleh ramai orang di Malaysia. Tapi jangan pula tak ambil tahu apa yang berlaku. 

Apa punca gemuk air ? 

Kurangnya air dalam badan

Apabila kita kekurangan air dalam badan kita,  badan akan beri signal kepada otak bahawa badan mengalami kekurangan air. Oleh itu, otak akan memberi arahan kepada tubuh badan untuk mengekalkan /mengurangkan kehilangan air dari badan untuk kegunaan kecemasan.

Diet yang terlebih garam

Antara punca gemuk air kerana terlalu banyak garam di dalam badan, terutama mereka yang suka makanan masin dan masam. Apabila seseorang itu mengambil maknanan masam dengan kuantiti yang banyak ia menghalang penyerapan air ke dalam sel badan.Situasi ini akan membuatkan badan mula kekurangan kuantiti air.

Apabila garam banyak di dalam badan, ia mengikat air. Lalu, air tidak "keluar" dari badan. Walaupun kita buang air, tetapi masih banyak air yang "tersangkut" dalam badan. Selain itu masalah hormon yang tidak seimbang. Wanitalah golongan yang paling banyak menghadapi masalah gemuk air. Kesan ubat-ubatan juga menyumbang kepada masalah gemuk air.

Bagaimana kamu boleh kurangkan berat badan air ? 

Maka secara ringkasnya, antara tips mudah untuk menyingkirkan gemuk air ini adalah dengan : 
1. Lebihkan fiber(serat dalam badan) 
2. Kurangkan garam 
3. Kurangkan minuman yang bloating seperti susu. 
4. Lebhkan senaman cardio seperti jogging 
5. Minum coffee atau tea bantu kurangkan air.  
6.Paling penting minum lebih air iaitu air masak 
7. Makan makanan yg mampu melawas spt pisang, carrot, bawang, salderi, tomato, timun dan byk lagi.Tingkatkan pengambilan protein (protein dapat bantu flush air dalam badan juga).

Share This!


23 ulasan:

  1. terima kasih dan sangat membantu dalam proses diet saya..:)

    BalasPadam
  2. Gemuk air lebih mudah nak turunkan berbanding gemuk lemak.

    BalasPadam
  3. alamak...bouncy jugakle:-))

    BalasPadam
  4. ooo selama nie sy nie gemuk air laaa....ptut la mengelebeh semacam jaaa...huhu suka sgt mkn pelam..

    BalasPadam
  5. erm mungkin lah kak ana pun kategori gemuk air ni, tapi kat lengan je rasanya hehe :)

    BalasPadam
  6. Saya baru tau punca gemuk air tu disebabkan kurang air dlm badan. T kasih atas perkongsian ini Acik.. :)

    BalasPadam
  7. TIPS KESIHATAN YG BERMENAFAAT..TQ PERKONGSIANNYA.

    BalasPadam
  8. Kalau bahagian perut tu macam mna? banyak yg bouncy aku tengok? haha..


    My blog :

    http://segalaceritera.com/

    BalasPadam
  9. teringat seorg sahabat yg terpaksa buat pembedahan kerana masalah ni. alhamdulillah sekarang dah sihat. nmpk dia pun lbh 'menjaga' berat bdn dia...

    BalasPadam
  10. hahaha...bila cerita pasal gemuk air ni,selalu ckp kt husband akak,pasal gemuk air..ada cara penyelesaiannya kalau kita nak kurus...janji kena disiplin..tu yang penting!!

    BalasPadam
  11. Mulanya Zumal ingatkan gemuk air tu sebab terlebih air, rupanya sebab kurang air yer. Patut la doktor asyik suruh minum banyak air masak jer... Nice sharing Acik ^^

    BalasPadam
  12. Tips yang sangat berguna dan mudah. Apa-apa pun, nak kurus cepat tetap kene makan seimbang dan bersenam :)

    BalasPadam
  13. info yg menarik . alhamdulillah masih slim ...

    BalasPadam
  14. gemuk air memang nampak mengelember...kasihan orang yang kena..

    BalasPadam
  15. Sekarang ni aku macam ok lagi kot. harap2 maintain je macam ni. hehehe

    BalasPadam
  16. alaa.. tapi... kat lengan jee gemuk air..kt tmpt lain.. peha ke mampat lain mcm je.. hurm hurm

    BalasPadam
  17. hahahaha part 'da cuba buat ?' ahahahaha..

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails