Ticker

6/recent/ticker-posts

Kebuluran Yang Dahsyat Melanda Syria


Assalamualaikum

Alhamdulilah kita di Malaysia walaubagaimana cukup makan dan minum serta pakaian. Kita juga di uji dalam kemelesetan ekonomi. Tetapi tidak bagi sebahgian umat islam di sesetengah tempat terutama di Syria.

Kebuluran yang dahsyat melanda Syria.Khususnya di Madhoya kawasan ini juga terkepung dan dilanda ribut salji yang tebal.. Menyebabkan mereka terpaksa memakan anjing..hanya usus anjing yg tinggal..kanak-kanak terpaksa makan daun-daun pokok yang direbus untuk menahan kelaparan yang amat sangat.Ada kanak-kanak yang pengsan dengan sebab kebuluran..



Siapa yang melihat tetapi tidak merasa kasihan dengan keadaannya?
Sudah pasti akan terbit perasaan kasihan walaupun sedikit.





Tiada lagi kucing atau anjing hidup di bandar. Meskipun daun-daun pokok, semuanya menjadi makanan sehingga ianya menjadi terhad,"


Mereka dikepung oleh tentera rejim Syria dan Hizbullah menyebabkan penduduk di Madaya kelaparan sehingga mati.


Tak sepatutnya bagi umat islam untuk makan hingga kekenyangan tanpa menghiraukan saudara mereka mati dalam keadaan lapar".

Hadis Nabi s.a.w.“Tidak beriman denganku orang yang tidur dalam keadaan kenyang sedangkan jirannya lapar dan dia mengetahuinya”.


Tweet Dr. Yusuf Al-Qaradhawi.

Hasbunallahu wa ni'mal wakeel.

Alhamdulillah pihak Syria Care sudah mendapatkan jalan bagi menghantar bantuan bagi Madaya.

Untuk menyumbang membantu penduduk Madaya yang ketiadaan makanan hingga ada yang telah meninggal dunia disebabkan kepungan Rejim Bashaar Al-Assad dan Hezbullat,Lubnan sila klik link di bawah :



Marilah membantu yang termampu di :-


Ya Allah ringankanlah segala penderitaan hidup mereka Ya Allah engkau bukakanlah seluas-luasnya rahmat mu kepada mereka Ya Allah engkau hapuskanlah penderitaan mereka Ya Allah engkau jauh kesangsaraan di bumi mereka Ya Allah sesungguhnya engkau lebih mengetahui segala-galanya engkau berikanlah kemenangan dan kegembiraan kepada mereka yg mereka milik selama ini hasbunallahu wa ni mal wakeel

Catat Ulasan

2 Ulasan

paridah berkata…
amiin...insya-Allah pertolongan Allah pasti tiba utk mrk yg terania..masyaAllah berat sekali ujian yg mrk hadapi angkara manusia yg pentingkan kekuasaan dan diri sendiri.
Mizz Aiza berkata…
semoga mereka semua dilindungi oleh Allah swt.. dah lama kak aiza tak singgah sini..