Ticker

6/recent/ticker-posts

Jihad Melawan Nafsu

Assalamualaikum ....

hai apa kabar semua ... heheehe wah kita dah masuk ke dalam satu bulan yang penuh dengan nikmat & keberkatan .... alhamdulilah ..... pada bulan ramadhan nie semua jin & syaitan di ikat ...but yang tinggal hanya kesan syaitan diri kita or senang kata sifat syaitan tu yang di pupuk dalam diri kita .... mase nie la kita dapat uji kemampuan diri kita..dapat x jaga nafsu & anggota badan kita dari tidak melakukan maksiat... insyaALLAH kita dpt lakukan ... hari nie hari first puase ....rasa syok.. bagun pagi bersahur .... best sangat :)
 
teringat mase kecik-kecik nak puase ...kadang-kadang sekerat hari jer..yelah budak kecik heheeh ..but now tanggungjawab tu kita boleh pikul sendiri....dulu ada setengah mak ayah tu ...1 hari pose dapat RM 1 ringgit .... but kalau sekarang buat macam tu ..kayo den hahahaha ... honestly puase memang best ...tadi sahur pon excited sangat .. bangun awal ...
 
Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Letter).

Dalam bulan pusa niela kita ke nak banyakkan berdoa.... dan dalam bulan puasa nie jugak adalah jihad lawan nafsu kita ..
 

Hadis: ” Kita telah pulang dari jihad yang kecil (peperangan) dan kita menuju kepada jihad yang lebih besar/paling besar. Para sahabat berkata: Apakah jihad yang paling besar? RasuluLlah berkata: Jihad menentang hawa nafsu”.

hebat ...bila kita nak kawal nafsu bukan boleh lawan juga sama nafsu susah la hidup ..but kita kena lawan gunakan agama .....pada bulan ramadhan nie ...jangan beramal kerana bulan ramadhan tetapi beramallah kerana ALLAH swt ...kita di beri peluang untuk mendekatkan diri kepada allah dan berjihad melawan nafsu ..Bediuzzaman Said Nursi megatakan bahawa berpuasa di bulan Ramadhan adalah "kunci kepada kebenaran, keikhlasan, kemuncak dan kesejagatan syukur".

“Apa menurut kalian tentang orang yang mati syahid?” Mereka menjawab: “Wahai Rasulullah, mati syahid adalah buat mereka yang dibunuh fisabilillah.” Rasulullah bersabda: “Jika demikian saja, maka syuhada umatku sedikit.” Mereka bertanya: “Lalu, siapa mereka Ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Barangsiapa dibunuh dijalan Allah itulah Syahid, dan barangsiapa mati fisabilillah itulah syahid, yang mati kerana thaun (sejenis penyakit lepra) maka dia syahid, dan siapa yang mati kerana sakit perut dia syahid.”

ok dapat sikit input ???
 
hikmah dari berpuasa membolehkan seseorang itu menzahirkan kesyukuran di atas segala rahmat yang Allah limpahkan dan kesabaran kita akan di uji :)

aaahhhh ingat petang nie mesti semua nak pergi bazar ramadhan ....ah mase tu just perlu sikit-sikit er ...apa yg kita nak ..jangan ikut nafsu.... manusia hebat adalah orang yang dapat kawal nafsunye :) selamat berpuase ...semoga mendapat kesempurnaan dalam berpuase ... & paling mesti cukup ..attention to LELAKI hehehe :)


Catat Ulasan

2 Ulasan

Unknown berkata…
tade alasan lagi ye nak ponteng2 puasa..hehe