Pengikut

Rabu, 9 November 2011

Adakah Aku Harus Salahkan Cinta Pertama??


Assalamualaikum

Wow hari nie sempat lagi menaip kerna acik nak sebarkan segala rasa cinta yang ada kepada setiap orang sudi berkunjung di blog yang tidak seberapa nie. Cinta dan cinta dan cinta kenapa cinta??


Kerana cinta memberikan seribu pengertian dan paling penting cinta kepada diri sendiri,keluarga dan cinta agung kepada ALLAH.

Tiada sesiapa dapat melupa perasaan cinta pertama,Akan ku ingat selama-lama
Saat pertama jatuh cinta,Kasih Sayang,Senyum mesra bersama.Gurau senda pujuk rayumu...Pasti ku ingati...Apapun juga akhirnya,Aku kan tetap,Mengingatimu dengan setia walaupun kau akan pergi,Pasti ku ingati gelora cinta kali pertama.

C
inta adalah saat indah,paling memeritkan dan paling gembira serta sedih adalah cinta pertama.Sepatutnya kita jangan salahkan cinta kerana cinta itu diberikan oleh ALLAH untuk kita ketahui sakit dan gembira dan akhirnya kita baru sedar cinta teragung adalah cinta kepada ALLAH.



Segenap hati kita terlintas tentang cinta kita akan rasakan segalanya. Acik bawakn cinta ini adalah untuk cinta berlandaskan islam bukan cinta metropolitan yang penuh dengan kemaksiatan.Setiap kemaksiatan adalah racun di dalam hati yang merosak kesucian jiwa seseorang., kerana ia rindukan akan dosa yang mewariskan kehinannya.


kau buat aku bertanya
kau buat aku mencari
tentang rasa ini
aku tak mengerti
akankah sama jadinya
bila bukan kamu
lalu senyummu menyadarkanku
cinta itu hanya perasaan kita

Cinta pertama acik mungkin bukan sehebat adam dan hawa dan mungkin bukan sehebat Romeo & juliet tapi kisah acik adalah kisah yang tersendiri.Sebenar cinta pertama nie adalah sumber pemberi kita pelbagai tanggapan. Kalau elok cinta yang kita dapatkan maka elok kisahnya dan maka buruk kita dapatkan maka negatiflah pemikirannya tentang cinta.

Rasanya tak perlu acik bagitahu lagi tentang kisah pertama acik tapi secara jujurnya memang dulu kecewa tentang cinta sehingga acik sanggup tolak orang yang acik sayang dek kerana FOBIA CINTA kononnya.Tapi sebenarnya acik salah acik tak berhak judge cinta sedemikian rupa dan baru kini acik sedar apa itu cinta yang ALLAH berikan. Kenapa ALLAH turunkan cinta dilubuk hati yang paling dalam an Kisah Cinta kita berlainan.
Cinta?? Cinta ibarat Kain Putih.. Buruknya Cinta Adalah Kerana Buruknya Insan Yang Bercinta, Indah Peribadi Insan Yang Bercinta Indahlah Cinta yang Dipupuk.. Jangan Salahkan Orang Jika Kamu Gagal Bercinta,Salahkanla Diri Sendiri Yang Gagal Menjaga Cinta.. Memang Hukum Alam Yang Telah Menyatakan Manusia Hidup Berpasangan.. Telah Juga Dinyatakan Bahawa Setiap Benda Didunia Ini Berpasangan, Jadi Tidak Salah Jika Mencari Pasangan Walau Seawal Mana Umurmu.. Cuma Perlu Pandai Menjaganya juga Harga Dirimu..


Cinta itu suci bila Islam dijadikan sebagai panduan.Cinta itu indah bila al-Quran dijadikan teman antara 'abang' dan 'sayang'.Cinta itu bahagia jika kita cintakan Yang Maha Esa lebih dari 'abang' cintakan 'sayang' dan 'sayang' cintakan 'abang'.cinta itu ikhlas andai kita sama-sama ikhlas menegakkan syiar islam dalam kehidupan kita.Atas nama cinta,'abang' hanya untuk 'sayang' dan 'sayang' hanya untuk 'abang' jika Allah telah tetapkan cinta ini adalah jodoh kita..

Tak perlu disingkapkan erti cinta yang kamu sndiri tak mngerti...tanya pada diri sndiri knapa kamu brcinta.Adakah sedia mnerima risiko akan di kecewakan..jika tdak,jangan brmain dgan api..Jika gagal brcinta tak bermakna hidup brakhir..Lagipun cinta bukan sekadar pada insan bergelar keksaih saje..ianya terlalu umum..pda ibu,bapa,guru,saudara..FAHAMILAH..cinta bukan brmaksd couple atau ape saje yg ade pd fikiran anak muda skrg.Cinta adalah sesuatu yg kompleks yg sehingga kini tiada seorg pn yg dapt mmberi pengertian khusus ttg maksd cinta.




ok sampai di sini dulu acik bercerita ..malas nak taip panjang-panjang ...Jika dalam masakan mmerlukan bahan2 yang akan dapat mnyedapkan masakan..seperti garam,gula dan mcm2 lagi....Begitu juga dgn hidup ini..hidup tidak berkisar hanya pada cinta saje..cinta ibarat satu bahan yg diperlukan dlm hidup,tapi perlu diimbangkn dgn btul supya hidup tdk kekurangan sesuatu..Ingatlah,selain cinta,masih ada pkra lain yg perlu kita ambil peduli.adios bye :)

Share This!


18 ulasan:

  1. waaa bila acik berbicara...rasa menusuk je dlm hati...gud2 :) ske aaa!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. suka . sesungguhnyaa acik menulis dari hati dan kata2 nyaa jatuh di hat saya . suka nasihat acik :'D

      Padam
  2. normal lar bercinta dan berpisah..

    tak payah nak fobia2, let it go but life must go on...hhehee.. :)

    BalasPadam
  3. HIIHIHIHIH CINTA ITU KEKADANG MENAKUTKAN HAHAHAH ALAMAK FOBIA LAGI HHEHEHE

    BalasPadam
  4. same goes to me .
    fobia dengan cinta . keh keh keh ;)

    BalasPadam
  5. abg msk ny jiwang karat a..haha
    sal poli merlimau ta nak wt entry ke..
    keh3
    :P

    BalasPadam
  6. :) jiwang karat ke nie ??? adehhhh nie ayat2 pon jiwang hahaha

    BalasPadam
  7. wahhh..nice entry. LIKE IT!

    :)

    BalasPadam
  8. cx tk pernah jatuh cinta :)

    BalasPadam
  9. oo yeke adehhh x pe nnti rasa jatuh cinta

    BalasPadam
  10. cool :) ehekk mira tak reti bcinta tapi nk bcnta jugak ~

    BalasPadam
  11. acik , it was was s0ooo #speechless


    seyesly it deep
    tengs it meaning much :)

    BalasPadam
  12. sangat sakit bile org yg kite syg masih contact ngn ex dye..

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails