Ticker

6/recent/ticker-posts

Review Jack the Giant Slayer (2013)


Assalamualaikum



Review Jack the Giant Slayer (2013)

Date of watching: 6 March 2013
Cinema: MBO Au 8 Space
Duration: 114 minutes
Screenplay by: Darren Lemke, Christopher McQuarrie, Dan Studney
Casts: Nicholaus Hoult, Eleanor Tomlinson, Stanley Tucci, Ian McShane, Ewan McGregor
Directed by: Bryan Singer

  Sinopsis : Jack (Nicholaus Hoult) adalah seorang lelaki desa yang sejak kecil menggemari cerita-cerita petualangan. Cerita favoritnya adalah sebuah legenda tentang Raja Erik yang berhasil membunuh raksasa yang turun ke bumi untuk memangsa manusia. Ayahnya selalu berkata bahwa raksasa adalah khayalan belaka. Namun Raja Erik adalah sebenarnya raja nyata yang pernah memerintah Kerajaan Cloister, di Albion, daerah tempat tinggal Jack. Suatu hari, Putri Isabelle tanpa sengaja terbawa ke atas kerajaan raksasa saat sebuah biji ajaib tumbuh menjadi  raksasa. Bersama para pengawal kerajaan Jack berusaha menyelamatkan sang putri. Namun, ada musuh dalam selimut yang berupaya menghalanginya. Berhasilkah Jack dan sang putri selamat dari cengkeraman kawanan raksasa ganas itu? 


Cewah kemain lagi, Sebenarnya baru kali ini berkesempatan tengok wayang terlanjur ada masa. Sebagaimana semua dah tahu cerita ini adalah di adaptasi cerita fairy tale. Acik nie memang suka cerita lagenda yang di bawa kembali ke alam nyata. Dari permulaan dari jalan ceritanya dapat kita lihat perubahan dan hasil garapan dari producer. Jalan cerita di ubah mengikut kesesuaian tetapi tidak lari dari cerita sebenar. 

Pada acik pemilihan watak yang sesuai dengan setiap karakter yang di bawa. Seorang yang takut pada ketinggian boleh menjadi hero dan mengembara  seperti apa yang selalu di ceritakan oleh bapanya. Tetapi paling menarik tempat pemandangannye memang cantik terutama suasana kampungnye.

Tapi paling agak terkilan jugak sebab jalan ceritanya sudah dapat di jangkakan seperti apa yang akan terjadi .Acik harap sangat mereka bergaudh antara gergasi dengan manusia . Tapi pertarungannya agak kurang dan ending pertarungan pon kurang menarik . Dan satu lagi diolog digunakan itu juga kurang sesuai. 


Dalam cerita ini terdapat unsur-unsur kelakar yang di selitkan dan mampu membuat kejutan juga, paling tabik spring adalah penggunaan CGI bagi watak watak gergasi yang dijana melalui teknik motion capture.Perghh memang nampak real macam orang betul dan watak manusia gergasi  memang hidup.

Apa pon kepada siapa yang belum tengok lagi jom tengok ada masa lagi .. untuk kali ini acik bagi 4/5 star :)



Catat Ulasan

13 Ulasan

Unknown berkata…
wahh mcm best je..hee..kena p tgok neh...thx for review acik :D
adarain berkata…
wah..macam best..tp aku nak tgk beautiful cretures dulu..
maszull berkata…
assalamualaikum...mcm best jer...:)
BinMuhammad berkata…
Salam,
Ingat nak tgok, Oz the Great and Powerful... agak2 best tak citenye. Acik dah review cite ni, mcm xmenarik minat saya jer.
Saya pun suke tgok cite2 fantasi ni...terutama tgok teknologi CGI diorang. Mengagumkan!
Faridzuan berkata…
Menarik...Tapi saya jarang tengok filem sekarang. :3
Akupenghibur.com berkata…
memang best.. cerita tu pon boleh tahan ..nati tengok
Akupenghibur.com berkata…
walaikumusalam ..mmg best mama
Akupenghibur.com berkata…
wslm BM... tgklah mane2 cerita yang di gemari
antynid berkata…
wahhhhhh.....ni yg nk p tgok ni.... :)
Akupenghibur.com berkata…
tak pe ..ada masa pergi okey :)
Akupenghibur.com berkata…
aah apa lagi p tgk na :)
Unknown berkata…
i super loveeeeee the movie! rasa nak tgk again! hehe mcm bebudak kan suka jack ;p