Pengikut

Jumaat, 3 Mei 2013

Kisah Tauladan : Kerana Musibah Cinta Temui Cinta SejatiNya



Assalamualikum

Sampai kita di penghulu segala hari , jom kita selawat ke atas nabi muhammad saw. Seperti biasa hari nie acik nak kongsi sebuah kisah yang memberikan pengajaran. Cinta itu bukan selalunya ada pada kekayaan, bukan juga ada pada kecantikkan, bukan ada saat kesedihan dan kegembiraan saje tapi ada pada waktu yang terus menemani cinta untuk temui cinta sejati .

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda abstrak: ada CINTA,KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.

CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan. Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA. Tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.

"KEKAYAAN!KEKAYAAN! Tolong aku!" teriak CINTA.

Lalu apa jawab KEKAYAAN,"Aduh! Maaf,CINTA!" kata KEKAYAAN.

"Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tak dapat membawamu serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagi pula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini."

Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam. CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya.

 "KEGEMBIRAAN! Tolong aku!", teriak CINTA.

Namun apa yang terjadi,KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan perahu sehingga ia tuli tak mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama lewatlah KECANTIKAN.

"KECANTIKAN! Bawalah aku bersamamu!", teriak CINTA.

Lalu apa jawab KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan kotor.Aku tak bisa membawamu ikut.Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini." sahut KECANTIKAN.

CINTA sedih sekali mendengarnya. CINTA mulai menangis terisak- isak. Apa kesalahanku, mengapa semua orang melupakan aku. Saat itu lewatlah KESEDIHAN. Lalu CINTA memelas,

"Oh, KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu", kata CINTA.

Lalu apa kata KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. Aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja...", kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya.

CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatlkan. Lalu ia berdoa kepadaTuhannya, “oh tuhan tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa aku, tanpa CINTA?

Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara, "CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua reyot berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya. Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi. Pada saat itu barulah CINTA sedar, bahwa ia sama sekali tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu. CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu. "Oh, orang tua tadi? Dia adalah "WAKTU", kata orang itu. Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA heran. "Sebab", kata orang itu, "hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA itu......" 

Pengajaran yang kita dapatkan hari ini pertama sekali cintailah Yang selalu akan mecintaimu iaitu Allah.

CINTA KEPADA ALLAH CINTA RASUL CINTA IBU BAPA CINTA KEPADA UMMAH CINTA KEPADA KECEMERLANGAN
MARI..KITA SEMUA... CINTA LIMA PERKARA..



Share This!


22 ulasan:

  1. wah...terbaik lah cerita yang acik kongsikan ni..cerita ini sangat menyentuh hati dan penuh pengajaran..jom baca entri kathy ni http://resipidarihati.blogspot.com/2013/05/5-blogger-terbaik-pilihan-kathy-januari.html

    BalasPadam
  2. eemmm...waktu yg tahu segalanya, waktu juga yg menghargai sesuatu, cerita yg memang memotivasikan diri , terima kasih acik

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama sama KY .. semoga ada sedikit pengajaran

      Padam
  3. acik!..acik ada x tengok dalam utube seorg mujahid dan mujahidah bertemu dimedan perang dan berkahwin?nice tau cik

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm x tengok lagi ..ada linknye ??

      Padam
  4. Waktu untuk kita bercinta...

    Waktu tidak sesekali menunggu cintanya. Waktu yang berlalu tidak akan kembali menemui cintanya. Waktu yang mendatang pula belum tentu bertemu cintanya.

    Maka...sekarang juga waktu untuk bercinta! Jgn sampai menyesal di kemudian hari... Cintailah 5 perkara itu :)

    p/s: Salam Acik, Slmt bercuti dan selamat mengundi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm ..selamat mengundi juga ..waktu mengubah segalanya

      Padam
  5. dalam makna n3 ini untuk dipikir2kan!

    BalasPadam
  6. tersentuh hati membacanya.. betul tu, hanya waktu yang tahu berapa nilainya harga sebuah cinta itu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu ..waktu akan bersama kita .. dan hanya waktu memahami kita

      Padam
  7. "hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA itu"
    setelah cinta pergi baru kita akan tersedar bahawa bermaknanya cinta kita dahulu..

    BalasPadam
  8. hehehe nasib baik ada Waktu nak selamatkan Cinta...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah kalau tak kesian cinta.. cinta tak kesampaian :)

      Padam
  9. Cintailah Allah sokmo..sebab Allah sokmo sayang kita, hambanya. ^___^

    BalasPadam
    Balasan
    1. :) betul tu ..cintai ALLAH selamanya

      Padam
  10. Bestnya citer ni Acik..xpernah baca sebelum ni..terlopong sy baca.. kisah yang menarik utk dijadikan tauladan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeke ..semoga ada sedikit pedoman :)

      Padam
  11. salam jumaat bro......
    cinta dan waktu... hanya masa bisa menentukannya.....

    BalasPadam
  12. Klo weekend gini kayaknya banyak cinta yang akan hadir hehehe...salam kenal n sukses selalu bro..

    BalasPadam
  13. seronok baca entri sebegini, tenangkan sedikit resah tengah hari hehe

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails