Pengikut

Jumaat, 16 Mei 2014

Masih Belum Terlambat Lagi Hargailah Dia

kasih terlambat
ehsan google

Assalamualaikum


Alhamdulilah masih lagi bernafas di muka bumi Allah ini, ucapkan syukur ke hadrat ilahi atas nikmat yang tak terhinga.Marilah berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Petang tadi selepas balik dari subang jaya acik tiba-tiba dapat telefon dari seorang untuk berjumpa. Entahlah mengapa mulut berkata ya untuk berjumpa walhal tak kenal pun.

Setelah berada di tempat yang di janjikan, akhirnya dapat bersua dengan si pemanggil . Rupanya beliau seorang doktor dan selalu juga membaca blog ini dan pernah sekali ada program bersama semasa kem motivasi.

DR : awak ingat saya tak ?
Acik: ermm minta maaf saya tak berapa ingatlah.
DR : saya DR R*** kita pernah ada program bersama untuk kem motivasi di melaka ingatkan. 
Acik: Ohhh doc, ingatkan siapa, kenapa doc ? 
DR : saya sahaja nak bersembang dengan kamu...

Setelah bercerita panjang tiba-tiba doc berkata

DR : Nanti kalau kamu dah berkerja, saya tahu mesti kamu mesti nak kumpul duit banyak dan kerja lebih masa. Tapi awak kena ingat satu benda, di dunia ini kita hidup bukan hanya sekadar untuk mencari duit sahaja. Jangan jadi macam saya ...

Acik: Baik doc saya ingat nasihat tu, jangan jadi macam doc ? maksud doc ? semestinya doc role model yang patut di jadikan contoh.

DR: Mungkin dari pendidikan dan pecapaian kamu ,kamu boleh jadikan contoh ,tetapi tidak untuk hidup saya. Kesilapan terbesar dalam hidup saya adalah sewaktu kemuncak kerjayaan saya. Saya terlalu sibuk dengna kerja saya, saya abaikan anak dan isteri saya. Mak saya pun saya abaikan. Saya pentingkan diri , saya ingat duit mampu buatkan membahagiakan.Tetapi saya silap.

Saya selalu buat lebih masa, masa saya dengan isteri dan anak-anak hanya terhad. Pada saya kerja itu lebih penting. Saya tak sedar apa yang saya buat, saya berikan duit setiap bulan pada mak ayah. Pada saya cukuplah tu, isteri saya sibuk dengna kerjanya dan anak-anak kami ajar berdikari. Tapi semua itu hanya bersifat sementara.

 Terkesan apabila mak saya terlefon saya dia kata : mak tak nak duit yang banyak, tapi tolonglah kembalikan anak mak yang mak sayang. Mak teringin sangat nak jumpa dia dan peluk di sebagaimana sewaktu dia kecil

Anak-anak saya jadi liar , bebas dengan hidupnya. Saya silap, baru saya tahu duit bukan segalanya.Saya ada duit, tapi saya tak bahagia.

Acik: Sabar ye doc, ermm doc tiada istilah terlambat doc, doc masih ada masa betulkan masa yang ada. Jangan sia-siakan mereka yang ada dengan doc. Kita mampu mengubahnya ,luangkan masa bersama dengannya.

Ermm acik pun tak mampu lakukan apa-apa tetapi hanya sekadar nasihat sebagai seorang rakan kepadanya. Ye memang betul duit memang bukan segalanya ,duit tak mampu kembalikan kebahgian, duit tak mampu membeli kehidupan.

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandungkannya dengan keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu, hanya kepada Aku kembalimu” (Luqman, 31: 14)

“Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua- dua ibu bapa…” (al-Ahqaf, 46: 15)

Berikut ini teladan dari Junjungan Kita SAW :

Aisyah r.a.: Ada seorang Arab dusun datang kepada Nabi Saw. sambil berkata, “Engkau mencium anak-anak, sedangkan kami tidak pernah mencium mereka.” Nabi Saw. menjawab, “Apa dayaku apabila Tuhan telah mencabut kasih-sayang dari hatimu.” (HR. Bukhari).

Nabi Saw. mencontohkan bagaimana menyayangi anak. Pernah Rasulullah Saw. menggendong cucunya, Umamah binti Abi Al-Ash, ketika sedang solat. Jika rukuk, Umamah diletakkan dan ketika bangun dari rukuk, maka Umamah diangkat kembali.

Pernah juga Rasulullah Saw. bermain kuda-kudaan dengan cucunya yang lain,Hasan dan Husain. Ketika Rasulullah Saw. sedang merangkak di atas tanah,sementara kedua cucunya berada di punggungnya, Umar datang lalu berkata,“Hai Anak, alangkah indah tungganganmu.” Rasulullah Saw. menjawab,“Alangkah indahnya para penunggangnya!”

Luangkan masa kamu bersama orang yang kamu sayang, utamakan keluarga dalam apa jua keadaan. Belum terlambat untuk kamu perbetulkan keadaan. Kamu masih ada masa lagi, jangan sia-siakan.Seimbangkan lah dunia dan akhiratmu. Kita akan di adili di dunia dan akhirat

Share This!


17 ulasan:

ikhwan yusuff berkata...

Alhamdulillah..perkongsian yg menarik acik....dunia akhirat kena seimbang.jng abaikan tanggungjawab kita didunia ini disebabkan sibuk mengejar kemewahan duniawi..

Nurfaezah Abdullah berkata...

money can't buy happiness..

Muhammad Khairuddin Lim berkata...

nice entri...

Siti Aisyah berkata...

entri yg bagus acik! terbaik lar~ :D

Sally Yatiey berkata...

Hargailah..

paridah berkata...

N3 yg bermakna...kita hanya menghargai waktu yg berlalu bersama kenangan indahnya setelah kehilangannya....

Maria Firdz berkata...

Sedih plak tertiba... Tmbhan dgn insiden siang tadi di sekolah... Sungguh terkesan citer ni acik...

Ahmad Zu Mal Md Rayi berkata...

Bagus ingatan dari Doc tu...

Khir Khalid berkata...

Peringatan yg sgt penting utk kita semua renungkan.. perkongsian yg baik utk keseimbangan dunia & akhirat... mudah2an kita semua sentiasa beringat.. T kasih Acik..

Lonely Scorpio Girl berkata...

Adakalanya keluarga bukan dari kalangan darah daging kita namun Allah tetap memberi kita rasa kasih bagai keluarga. Keluarga ialah orang yang tidak kira siapa diri kita, apa latarbelakang kita, status kita dan sebagainya. Keluarga ialah orang ingin berdamping dengan kita walau apa pun yang berlaku, dan tidak akan meninggalkan kita hanya kerana kita tidak seperti apa yang mereka inginkan.

Aisya A. berkata...

Terima kasih Acik kerana mengingatkan. huhu.
Duit boleh cari, tapi orang yang kita sayang, keluarga kita tak boleh diganti. huhu

Haslinda Hassan Ali berkata...

entry yg menarik..
mmg kat dunia nie semua allah yg punya,
kita hanya seorg insan yg masih menumpang,
hargai anugerah yg ada...

Haslinda Hassan Ali berkata...

entry yg menarik..
mmg kat dunia nie semua allah yg punya,
kita hanya seorg insan yg masih menumpang,
hargai anugerah yg ada...

memmet lenggeng berkata...

Menarik sekali acik...ikhtibar yang terlalu besar maknanya

Bin Muhammad berkata...

YA...entri yg baik Acik! Maksud dan pengajaran yang sangat bermakna sekali buat panduan bersama.

Hafiza AizZawa berkata...

Duit bukan menjanjikan kebahagian.. terima kasih atas perkongsian nie Acik...

Aila Fadhila berkata...

acik byk post pasal relationship kan? ala2 doktor cinta sikit. huhu.. nice entry

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails