Ticker

6/recent/ticker-posts

Belajarlah Setia Dalam Perhubungan Dari Burung Merpati

Assalamualaikum

Alhamdulilah masih lagi bernafas di muka bumi Allah ini, ucapkan syukur atas nikmatnya. Marilah berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

merpati putih

Ramai yang tanya acik bagaimana untuk setia ? ada cara yang terbaik untuk setia ? Kehidupan ini kita perlu saling menghargai sesama jantina, belajar untuk menghargai pasangan mahupun saling melengkapi satu sama lain. Hari ini acik belajar sesuatu melihat keindahan penciptaan alam. Belajar daripada filosofi burung merpati.

1.Merpati adalah burung yg tidak pernah mendua hati. Cuba perhatikan, apakah ada merpati yang suka berganti pasangan ? Jawabannya adalah : TIDAK Pasangannya cukup satu seumur hidupnya.

2. Merpati adalah burung yang tahu ke mana dia harus pulang. Betapapun merpati terbang jauh, dia tidak pernah tersesat untuk pulang. Pernahkah ada merpati yang pulang ke rumah lain ? Jawaban
nya adalah : TIDAK

merpati terbang

3. Merpati adalah burung yang romantis. Cuba perhatikan ketika sang jantan bertalu-talu memberikan pujian, sementara sang betina tertunduk malu. Pernahkah kita melihat mereka saling mencaci ? Jawabannya adalah : TIDAK

4. Burung merpati tahu bagaimana pentingnya bekerja sama. Cuba perhatikan ketika mereka bekerja sama membuat sarang. Sang jantan & betina saling silih berganti membawa ranting untuk sarang anak-anak mereka. Apabila sang betina mengerami, sang jantan berjaga di luar kandang. Dan apabila sang betina kelelahan, sang jantan gantian mengerami. Pernahkah kita melihat mereka saling melempar pekerjaannya ?
Jawabannya adalah : TIDAK

5. Merpati adalah burung yang tidak mempunyai hempedu, ia tidak menyimpan "kepahitan" sehingga tidak menyimpan  "dendam"

Subhanallah,sahabat, jika seekor burung merpati boleh melakukan hal-hal di atas, mengapa manusia tidak boleh ? Hidup itu indah jika kita saling mengerti,berbagi, dan menghargai.


Catat Ulasan

16 Ulasan

kuchalana berkata…
jom kita semua jadi burung mepati..hehehe
chekgu Bani Hassim berkata…
hmmm...analogi dan metafora yg logik!
sungguh lah... betul apa yg dicakapkan... senang bagi merpati tapi susah bagi manusia...
PCH berkata…
Subhanallah..banyak kita boleh pelajari melalui alam ini.
Khir Khalid berkata…
Sebab tu ada pepatah 'jinak-jinak merpati' kan.. :)
Unknown berkata…
Nice post :D

JOM SINGGAH KE BLOG BARU KAMI !!

NEW UPDATE :
1. Tips Untuk Melajukan Android Anda
2. Senarai Aplikasi Android Pilihan Untuk Root User
SR berkata…
Baru saya tahu merpati merupakan seekor burung yang tidak mempunyai hempedu.
Zizi Beshito berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zizi Beshito berkata…
Burung Merpati bebas di udara,tapi mati kerna manusia (polution)
MyCherita berkata…
Salam Ukhwah, Jemput join Segmen GA Mycherita yang sedang berlansung sekarang ye.. Ini Link nya..>>> Segmen Giveaway MyCherita
shazillahsani.com berkata…
setia itu amat penting dlm setiap hubungan..tanpa kesetiaan hubungan tdk kekal lame..

Maria Firdz berkata…
Nice enrty... Pnuh mkna..
Unknown berkata…
Jinak jinak merpati...sungguhpun jinak tak mampu untuk didekati.. Itu yang patut afa pada anak dara kita dizaman sekarang..nice..
Lya Akif Imtiyaz berkata…
Jika meroati boleh kenapa tdk kita ?...