Ticker

6/recent/ticker-posts

Salah Ke Majlis Perkahwinan Secara Kecil- Kecilan ?


ehsan google

Assalamualaikum 

Sampai apa yang akak ini cuba sampaikan pada acik.Pada acik ia amat berguna dan harus di kongsi bersama menjadi peringatan bersama. 

Assalamualaikum acik, saya Kak Dila sangat meminati penulisan acik yang santai dan mudah di fahami. Akak cuma nak berkongsi cerita dengan acik bila baca entri acik. Semua orang pastinya mahukan majlis perkawinan yang gah yelah orang kata kawin sekali seumur hidup.

Tapi tidak bagi akak, akak hanya buat secara kecil-kecilan,tanpa sanding hanya majlis untuk memberitahu kami sudah berkahwin.Alhamdulilah dapag jimat duit untuk kehidupan selepas berkahwin. Akak merupakan seorang cikgu hantaran biasa-biasa dan majlis biasa-biasa.

Perkahwinan sekarang.

Hantaran 10 000
Majlis perkahwinan jemput tetamu 500 orang 
RM5 sekepala jadi (5X500 =RM 2500)
Jurugambar : RM 1500
Set Pelamin + pakaian 2 kali tukar : RM 1800
Karoke : RM 450
Doorgift : 500 (RM 2×500 =1000)

Itu yang di kiranya simple RM 17250. Akak tahu itu hak masing- masing tapi fikirkanlah pekara yang penting iaitu kehidupan selepas kawin. 

Ekonomi sekarang semakin merosot jadi cubalah untuk minimize kan pengeluaran duit. Biarlah orang nak kata apa dik yang menangung kita.

Kawin buat pinjaman ? 

Kalau boleh elakkan, sebab nanti dah kawin nak beli murah, nak beli kereta dan ada anak maka tanggungjawab lagi besar.

Besederhana itu lebih baik.

Akak dulu pun majlis kecil-kecilan pun habis RM 5000 itupun termasul kos kami buat majlis kat Perak. Akak nasihatkan ini untuk peringatan bersama. 

P/S : Pada acik ukur baju pada badan sendiri.Jika ada kemampuan silakan, jika tak rasa terbeban silakan juga.Kalau kamu orang susah kita buat sederhana yang wajib je yang adat itu pilihan. 

Catat Ulasan

4 Ulasan

paridah berkata…
la ni belanja kenduri kahwin walau dibuat kecil/sederhana belanjanya ribu2 juga apalagi kalau grand majlisnya...elok berjimat cermat drpd membazir dlm keadaan kewangan kita yg semakin xtabil ni.
Yun Sing berkata…
Waa.. jarang-jarang jumpa orang yang berfikir macam ni :)
Sheila Adziz berkata…
klu semua fikir cam ni ok la...
Ai berkata…
bila kita fikir macam ni, family pula fikir lain..kadang-kadang jadi runsing..hihi Ai kena prepare mental dan fizikal ni