Pengikut

Selasa, 28 Jun 2016

Allah Merahsiakan Masa Depan Kita Untuk Menguji Kita Agar Berprasangka Baik


Assalamualaikum

Aturan alam tiada dapat menafikan, ianya mengikut jalan takdir yang telah di tetapkan. Tidak pernah cepat atau lambat walaupun kita memintanya.


Setiap hari pasti ada kelahiran yang di tunggu-tunggu. Penuh dengan kesucian, kecomelan dan mampu mengembirakan hati yang sekian lama mendambakannya.

Ketika itu ada juga, ada sesetengah mereka sedang menangis meratapi pemergiaan insan tersayang. Ada yang di uji berjumpa seketika dan ada bertahun-tahum bersama akhirnya terpisah dengan kematian.Berpisah jasad bersama dengan kenangan.

Di sebalik kematian , terdapat penghidupan melalui pernikahan dua jiwa bersatu demi satu ikatan suci.

Hidup ini kita tak dapat di pisahkan dengan 3 hal tersebut. Ada di uji soal anak bertahun lama menanti tiada zuriat. Ada di limpahkan rezeki dengan anak yang ramai di situ juga ujian.

Ada di uji dengan sakit yang berpanjangan, ada yang di uji dengan tubuh badan sehat dan ada di uji dengan perpisahan dan kematian.

Ada di uji soal jodoh, bertahun lamanya tidak bertemu jodoh, ada yang tak pernah bersua hanya sekali dua akhirnya jodoh berpanjangan. Ada yang di uji dengan perceraian dan ada di uji dengan kebahgiaan.

Hidup kita tak akan pernah lepas dengan ujian dari Allah. Ujian demi ujian diberikan pada kita untuk melihat sejauh mana kasih dan cinta kita pada Allah.Adakah melebihi yang lain ?


Jangan pernah gundah dan hiba dengan ujiannya. Bangkitlah jiwa-jiwa yang sepi bertaut kembali pegangan pada janji Alllah.

Allah tak pernah janjikan langit selalu biru, jalan hidup tanpa batu, matahari tanpa hujan, kebahagiaan tanpa kesedihan, berjaya tanpa perjuangan.. tapi Allah janjikan kemudahan bersama kesulitan, rahmat dalam ujian, ganjaran buat kesabaran, keteguhan dalam perjuangan.. bukankah indahnya pelangi, baru kita rasakan setelah turunnya hujan?

Nikmat yang Allah berikan itu kadang-kadang tidak disedari, Hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa.Cubalah lihat di sekelilingmu.

Allah merahsiakan masa depan kita untuk menguji kita agar berprasangka baik, merancang dengan baik, berusaha yang terbaik serta bersyukur dan bersabar.

Sabarlah dan terus bersabar di sebalik semua ujian itu ada hikmah yang kita sendiri tak tahu. Jadi bersangka baik dengan Allah untuk semua ujian yang kita lalui.

Share This!


2 ulasan:

  1. Betul tu achik, yakin lah Allah tahu apa yg terbaik utk kita. Setiap perkara yg terjadi pasti ada hikmahnya

    BalasPadam
  2. Ye betul tu....entry terbaik!!redho dngn sgala ujian yg d beri

    BalasPadam

Assalamualaikum
Sila Tinggalkan Sikit Kritikan Anda :)
Jom Ketahui Rahsia Rezeki Ramai Orang Tak Tahu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails