Ticker

6/recent/ticker-posts

Nak Kurus ? 6 Kesilapan Dalam Diet Yang Sering Di Lakukan

Assalamualaikum

Step target nak kurus, tapi masalah berat tak turun-turun. Makin naik adalah, tapi bila check balik rupanya rutin diet yang salah. Terlalu ikut membuta tuli tanpa memahami situasi kita diet.

Setelah acik perhalusi rupanya ada kesalahan dalam diet yang sering acik dan sesetengah lakukan , antaranya :

1. Skip sarapan pagi

Tak kisah diet atau tidak rupanya kita tak boleh skip sarapan pagi. Rugi kalau tak sarapan kerana sarapan pagi penting untuk mencetus metabolism harian dalam badan. Ambillah sedikit makanan seperti biskut , cereal dan sebagainya.

2.  limitkan makan.

Selalu berlaku makan pagi, tengah hari tak makan sampai malam diet teruk.Mungkin berkesan , tapi badan kita akan jadi lemah. Lagi size macam acik mengigil tak dapat makan nasi.Makan 5 kali sekali pun sebenarnya tak salah cuma kena ambil jumlah yang sikit.Ianya mengikut keperluan kalori badan kita.



3. Diet bukan bermakna tak makan langsung.

Masalah yang timbul adalah bila diet stop makan. Biasa dah makan banyak tetiba stop memang mengejut badan. Jangan jangan jangan tak makan kena makan walaupun sikit.Nanti metabolism jatuh bukan sahaja rugi berlapar tetapi rugi pembakaran kalori.

4. Tak makan nasi.

Ini masalah dan sering di lakukan.Diet tak makan nasi. Sekurangnya 2 kali sehari tetapi portion yang sikit. Nasi adalah sumber karbohidrat yang baik. Ye nasi memang boleh mengemukkan jika ambil lebihan tetapi kalau oat atau roti jika ambil berlebihan pun boleh kegemukkan. Nak makan nasi boleh, tetapi taku lebih sebesar gengam tangan kita.

5. Ikut membuta program diet.

Satu masalah orang kita terlalu ikut trend. Orang nak buat atkins kita nak buat, diet protein tinggi kita pun nak buat. Kita buat diet tersebut tetapi kita tak ada pengetahui yang betul. Pelajari dahulu tentang diet yang kita ikuti barulah laksanakan.

6. Terlalu bergantung makanan tambahan.

Kadang ikut keadaan semasa, minum herbalife, minum soy dr Rozmi dan macam-macam lagi. Acik juga dah cuba, memang boleh turun berat badan tpi bila tak stop naik berlipat kali ganda. Nak ambil ubat supliment tak salah tapi untuk kesan lebih lagi kena jaga pemakanan dan lakukan senaman. Baru lebih berkesan.

Acik dah cuba pelbagai jenis diet rupanya bila kita belajar tentang diet baru kita paham. Ianya adalah untuk tempoh yang panjang dan kosisten. Alhamdulilah nampak penurunan. 

Catat Ulasan

2 Ulasan

usryabdullah berkata…
Satu perkongsian yang menarik. Lagi satu, ramai yang mengikut program diet ni tidak istiqamah. Saya sendiri pernah lihat perkara ini terutamanya di kalangan staff saya (yang perempuan). Mereka diet untuk tempoh tertentu je, biasanya untuk tempoh 2-3 bulan. Memang ada perubahan, berat badan mereka memang turun. Tapi bila dah sampai target, mereka start makan balik. Makan sampai tak ingat. Kemudian bila mereka perasan yang berat badan naik semula, mereka kembali diet. Saya pun tak tahu apa motof atau objektif mereka berdiet.
Linalogy berkata…
makanan paling mudah untuk breakfast supaya tak skip adalah telur! kalau akak 2 biji telur tu boleh tahan lapar sampai tengahari..in between minum air 500ml - 1 liter. so, masa lunch tak lapar sangat. sangat berkesan bagi yg nak control berat badan..