Ticker

6/recent/ticker-posts

Itu Bukan Salah Mereka ..Mereka Jadi Mangsa




Assalamualaikum....

Terima kasih kepada ALLAH kerana memberikan kesempatan lagi kepada saya untuk menulis di blog yang tidak seberapa nie ... walaubagaimanapoun hati nie terpanggil untuk menulis kerana ingin berkongsi cerita dengan semua ..


SEBELUM ITU ..TAHU APA ITU HIV & AIDS???

HIV - human immunodeficiency virus

AIDS - Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit


Lazimnya pembawa HIV akan membawa virus berkenaan dalam tempoh 10 tahun sebelum menjadi matang dan kemudian diserang Aids. Tiada penawar tetapi ada ubat digunakan untuk mengurangkan perkembangan HIV dalam badan.

Punca jangkitan HIV


+Persetubuhan dengan pembawa virus.
+Berkongsi jarum dengan pembawa (lazimnya penagih dadah)
+Perpindahan darah tercemar dengan virus itu
+Wanita yang membawa virus itu boleh menjangkitkan HIV kepada bayi dalam kandungan atau menerusi penyusuan.

WAHAI KAUM ADAM & HAWA BANGUNLAH...JANGAN KAU TERLENA KERANA DIRIMU ORANG LAIN MEDERITA ...KERANA DIRI SEMUA HANCUR ....DAN KERANA UNTUK KEPUASANMU SANGGUP KAU BINASAKAN ANAK DAN ISTERI ....

Aku bukan apa ...but terlalu geram sangat ..bila melihat di kaca TV ,majalah dan suratkhabar semua tentang kes HIV & Aids..... dan yang menjadi mangsa kepada kanak-kanak dan wanita ...... kanak-kanak tak tahu apa pon ...mereka di sisihkan dan di hina ... kajian kes mendapati kanak-kanak adalah insan yang paling terkesan oleh HIV dan Aids termasuk dipinggirkan masyarakat selain terpaksa menumpang kasih dengan pihak tertentu atau keluarga lain apabila kematian seorang atau kedua-dua ibu bapa mereka akibat Aids. Dianggarkan sehingga kini, kira-kira 2,000 kanak-kanak di Malaysia positif HIV dan kebanyakan mereka terpaksa ditempatkan di rumah perlindungan.


Please sangat-sangat .... .kasihanilah mereka ...apa salah mereka sampai mereka yang terjebak sama ...masyarakat sewajarnya harus bersedia menerima kehadiran kanak-kanak HIV/Aids di samping memberi sokongan kepada kanak-kanak yang hidup dalam lingkungan keluarga yang ada penyakit itu. Ini kerana seperti kanak-kanak lain mereka juga ada cita-cita dalam hidup.


Saya sebagai pemerhati meminta jasa baik kepada anda semua ..berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu ..ingatlah masa depan dan orang tersayang ....

Info di dapatkan dari Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat

Setiap minit, seorang kanak-kanak di bawah umur 15 tahun dijangkiti HIV

Setiap hari, lebih 6,000 belia berumur 15 hingga 24 tahun dijangkiti HIV

Setiap hari, 1,440 kanak-kanak meninggal dunia disebabkan Aids.

Setiap hari, 1,370 kanak-kanak kehilangan seorang atau kedua-dua ibu bapa mereka disebabkan Aids.

Tidak semua ibu yang positif HIV akan menjangkitkan HIV kepada bayii mereka. Daripada 100 ibu hanya 20 hingga 30 peratus bayi disahkan positif HIV.

Penghujung 2007, terdapat 80,938 kes jangkitan HIV.

Enam bulan pertama 2008, sebanyak 1,766 kes HIV/Aids dengan kumulatif 82,704 mangsa dijangkiti.

2002 menyaksikan angka tinggi dengan 6,978 kes dikesan.


Catat Ulasan

1 Ulasan

Benny berkata…
This particular era of replica watches uk are easilty discretionary because of its oversized dial or face. These particular wristwatches are considered collectors replica watches sale items and are extremely costly and hard to find. If you are looking for a Rolex observe, then you are ooking a genuine Rolex, not a cleverly made fake or blatant rip off. Unless of course you have lots of rolex replica sale you are probably seeking for a great utilized Rolex observe as getting these rolex replica sale used can give you a fantastic price reduction without having sacrificing top quality. Obviously, only reliable sellers market reliable replica watches sale would never ever endeavor to offer a phony, passing it off as an authentic. In reality, only authorized Rolex dealers are legally permitted to sell real breitling replica watches in accordance to the official Rolex website.