Ticker

6/recent/ticker-posts

Aku Makan Garam Lebih Awal Daripada Kau!






Assalamualaikum
Alhamdulilah hari nie masih lagi kesempatan untuk menaip di blog yang simple saje nie. Hari nie sungguh penat sebab kerja kerja dari pagi until ke petang dan berhadapan dengan keadaan strees.Biasalah bila bekerja di Call Center (Customer Service) memang bermacam raga yang kena lalui. Kena marah,maki , suka,happy dan sebagainya .Tapi lebih memeritkan bila control manusia @ my staff. OMG memang penat sangat dengan kedatangan dan nak jaga supaya call tak terlepas. Dan paling stress bila ada training baru masuk , dia orang nie macam cipmore easy come easy go..hahahaah tapi paling seronok bila dapat jual pizza + makan pizza yang banyak..

hehehe nampaknya dah lari tajuk nak berkongsi hari nie. Sebenarnya acik hanya mahu berkongsi tentang sebuah kenyataan hidup yang kadang kala bukan semua benda apa yang kita buat nie betul sokmo. Kita manusia biasa ada berlaku khilaf dan kadang kala kita tak sedar .Dalam zaman sekarang tiada siapa pun manusia yang sempurna dan faktor umur bukan alasan untuk asyik rasa diri kita betul saje.

“Sesungguhnya Allah mewahyukan kepadaku supaya bertawaduk, sehingga tidak ada seorang pun yang menyombong dirinya terhadap orang lain dan tidak ada seorang pun yang menganiaya terhadap orang lain.” (Hadis riwayat Muslim)
Seperti apa yang di ajarkan oleh Rasullulah bahawa kita kena hormat orang yang lebih tua daripada kita.Pada acik tu semestinya apa yang kita lakukan .

Tapi bukan semua benda mereka selalu betul walaupon kadang kala tindakan mereka salah. Pernah kew kamu cuba beri pandangan,pendapat, teguran kepada mereka ?? adakah di terima @ di tolak ?? dan ayat orang-orang tua kita yang agak melenting apabila ditegur, "aku makan garam lebih awal daripada kau!". Ayat ni merupakan ayat keramat orang yang lebih tua daripada kita, walaupun hanya 2-3 tahun lebih tua daripada kita.

Ayat ni seolah-olah membenarkan semua tindakan dan kata-kata mereka. Bagaikan 'dalil' untuk golongan seperti ini untuk menghalalkan tindakan mereka. Lazimnya bila kita dengar ayat ni, kita akan terkejut, terdiam, dan terkedu seketika kerana hilang punca dan kering ilham nak balas apa.Sebab kalau kita kata lebih lebih kita akan di anggap kurang ajar.

Tapi masalahnya, bukan senang nak tundukkan ego orang tua. Mereka saja yang betul (sebilangan) kerana mereka tak nak tundukkan ego dan malu kalau ditegur oleh 'budak kecik'.Kalau ikutkan hati nak jer cakap patut la sakit banyak makan garam rupanya ..(tapi dalam hati jelah hehehhe)

susah kew kalau nak kata ayat macam nie ???

Hal nie yang terjadi kepada acik, kalau dia rasa kita salah terus menyerang tanpa soal selidik ,cuba kalau dia yang melakukan kesalahan tu ... mahu kew minta maaf??? hilang maruah sebagai orang lebih dewasa??? ada tu sampai buat tak tahu dan anggap ini bukan masalah ermmm.
Mereka akan rasa mereka selalu betul walaupon tindakan itu di luar norma kehidupan. Apa yang selalu kita boleh buat hanya berdiam sahaja dan mengalah ,kalau ikutkan ego dan marah memang kita pon same jer macam dia orang .
Tapi yang penting
Innallaha Ma'a Sobirin (Sesungguhnya Allah Beserta Orang Yang Sabar)

Catat Ulasan

6 Ulasan

shamyheart berkata…
sabar je Acik.. orang bawah kena banyak sabar. =)

Acik kerja call center Pizza Hut ke mana?
czueka zulaikha berkata…
hurm..memang macam ni lah selalunya :)
Akupenghibur.com berkata…
ermm tu la sabo jelah :)
diana lee berkata…
kadang2 payah org nk pcayekan ckp kite.. last2 bile dh tbukti ape yg kite ckp tu btol, wat dunno plak.. huhu
Honey Kumicky berkata…
nice post acik...sabar ya....